Aktuálně

V Pihelu boural mladík s čerstvým řidičákem. Bilance: 8 zraněných, 2 těžce více...

Naivní divadlo uvede v sobotu novou inscenaci Vánoce aneb Příběh narození více...

Liberecký kraj letos Ještěd koupit nestihne více...

Za dva roky by měla začít dostavba obchvatu České Lípy. Stát bude více než dvě miliardy

Autoři | Foto Královéhradecký kraj

Ředitelství silnic a dálnic ČR připravuje dostavbu obchvatu České Lípy, rozdělená je do dvou etap. Práce na první z nich z Dubice do Dolní Libchavy by měly začít v roce 2023, na druhém navazujícím úseku z Nového Boru do Dolní Libchavy o rok později.

Projekt má své odpůrce, Liberecký kraj ho ale podporuje, uleví obyvatelům České Lípy i dalších obcí na silnici I/9 od tranzitní dopravy, řekl hejtman Martin Půta. Silnice má po dokončení výrazně odlehčit zejména přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou, po níž projede denně bezmála 16 000 automobilů.

Práce na projektu začaly už v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet v roce 2016. V roce 2010 ale stavbu zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, stejně jako dalších 11 projektů. Dokončena zůstala část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici. Žádnou významnou dopravní úlevu to tak zatím městu nepřineslo.

Náklady se pohybují kolem dvou miliard

Podle informací z ŘSD má první zhruba 1,5 kilometru dlouhý úsek územní rozhodnutí. U druhého, více než deset kilometrů dlouhého úseku, na něj ředitelství zatím čeká. Dokončení silnice přijde podle předběžných odhadů bez DPH na více než dvě miliardy korun. Stavba má i své odpůrce, hlasy proti obchvatu se ozývají z nedaleké Slunečné nebo Skalice u České Lípy. Tamní obyvatelé se obávají poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení obhospodařovaných pozemků a také zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované nové silnice.

Tyto hlasy jsou ale spíše výjimkou. Prioritou je stavba i z pohledu Libereckého kraje. „Tento projekt není krajskou investicí, nicméně kraj tuto akci dlouhodobě podporuje, je to dokonce v seznamu akcí, které jsou v koaličním programovém prohlášení, že si zaslouží podporu," řekl Půta. Respektuje, jak řekl, právo lidí připomínkovat podobné stavby, pokud vedou v blízkosti jejich nemovitostí, ale je třeba podle něj porovnat přínos obchvatu, který značně uleví tisícům lidí, kteří dnes kolem hlavního tahu žijí.

Česká Lípa je se 37 000 obyvateli jedním z mála větších měst, která nemají obchvat a kamiony projíždějí přímo městem. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14 000 aut, po Děčínské ulici až 25 000 aut za 24 hodin. O obchvatu, který měl odvést dopravu mimo zástavbu, se mluví od 90. let. „Věřím, že rozum zvítězí a stavba obchvatu bude pokračovat, aby ulevila nejenom tisícům lidí v České Lípě, ale také stovkám obyvatel v několika dalších obcích," řekla již dříve českolipská starostka Jitka Volfová.

Hodnocení článku je 82 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky silnice, stavby, správa, ŘSD, Česká Lípa, Liberecký, Dolní Libchavy, Ředitelství silnic a dálnic, projekt, Nový Bor, Martin Půta, Liberecký kraj, Vít Bárta, Jitka Volfová

Komentáře

František Šibrava

Napsal jsem jednoduché pojednání o mém osobní názoru na článek o obchvatu České Lípy. Jsem zvědav na vyjádření "administrátora".

Úterý, 23. listopadu 2021, 12:11Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.