neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Objednaný balík se poškodil při přepravě. Co můžete dělat?

Kdo by to neznal. Objednáte si zboží, to si převezmete od přepravní služby a spěcháte domů. Jenže tam po rozbalení zjistíte, že je poškozené. Co teď? Buď nad tím mávnete rukou, nebo to začnete řešit. Pro druhou možnost přinášíme návod, jak se chovat.

Nejprve je poškození potřeba zdokumentovat a co nejdřív se obrátit na prodávajícícho. Ten odpovídá za stav zakoupeného zboží až do okamžiku převzetí kupujícím. Proto i za poškození zboží způsobené přepravcem zodpovídá prodejce. Nemusíte se tedy domáhat náhrady škody u přepravce, ale můžete zboží klasicky reklamovat v e-shopu, kde jste jej zakoupili, nebo od smlouvy do 14 dnů odstoupit.

Zaslat zboží zpět nestačí

Pokud se rozhodnete od smlouvy odstoupit, nesmí být pochyb o tom, že si přejete smlouvu zrušit. „Pouhé zaslání zboží zpět prodejci bez jakékoliv zprávy není možné, dalo by se vykládat třeba jako uplatnění reklamace, takže pozor na to. Vždy je třeba vyrozumět prodejce o odstoupení od smlouvy, které však stačí odeslat třeba e-mailem nebo sdělit telefonicky,“ vysvětlila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Podle ní by si lidé měli pamatovat, že co je psáno, je lépe prokazatelné. „Někdy vám tento krok ulehčí sám prodejce, který na svém webu nabídne vzorový formulář ke stažení pro tyto případy," dodala.

Je pravda, že provozovatelé e-shopů se dostávají do nelehké pozice. Právo na náhradu škody a stejně tak i další práva z přepravní smlouvy totiž po vydání zásilky automaticky přecházejí na jejího příjemce. Pokud tedy reklamaci u přepravní společnosti uplatní prodávající, s největší pravděpodobností nebude akceptována.

Měli byste proto o poškození zásilky informovat jak prodávajícího, tak přepravní společnost, a to co nejdříve. S překontrolováním zboží a upozorněním na poškození zásilky neotálejte, mohlo by to přispět ke vzniku škody na straně prodávajícího. Bez vaší součinnosti totiž nemůže účinně uplatnit svůj nárok vůči přepravci. „Zákon ukládá každému člověku, aby předcházel vzniku škod u ostatních. Lhostejnost vůči zájmům prodávajícího tak může v konečném důsledku dostihnout i vás,“ uvedla Hekšová. 

Před řidičem balík otevírat nemusíte

Pokud jde o přepravní společnost, ta se nemůže zbavit své odpovědnosti poukazem na to, že adresát při převzetí zásilky podepsal prohlášení, podle kterého balík přišel nepoškozený. Podobné prohlášení potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Když balík před řidičem na místě neotevřete, pak ze stavu vnějšího obalu nelze vyvozovat, jak je na tom obsah balíku.

Bylo-li zboží poškozeno při přepravě a vy se rozhodnete, že nechcete odstoupit od smlouvy, nýbrž raději uplatníte reklamaci, nemůžete po prodávajícím požadovat okamžité vrácení peněz. To lze nárokovat jen tehdy, pokud by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus. Nadto může vyřízení reklamace trvat až 30 dní. „Reklamovat zboží z důvodu jeho poškození při přepravě naproti tomu nelze, pokud si přepravu zajišťujete sami nezávisle na prodávajícím. Předání zboží přepravci má pak z pohledu práva stejné účinky, jako byste jej sami převzali,“ doplnila Hekšová. 

Na závěr je namístě připomenout, že vhodné zabalení zboží určeného k přepravě má zajistit prodávající. Nevyplývají-li z obchodních podmínek přepravce zvláštní pravidla pro balení určitého typu zboží, pak je třeba jej zabalit podle zvyklostí a s ohledem na jeho povahu.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky zboží, balík, přeprava, poškozený balík

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.