Aktuálně

Znáte muže na fotkách? Platil nákupy cizí kartou, s pomocí snímků z kamer kas ho hledá policie více...

Kašna na náměstí v České Lípě zůstane letos bez vody. Je rozbitá, čeká na opravu více...

Liberecká devátá liga: Derby Řasnic, Hlavice jde do čela jižní skupiny více...

V Liberci se představí tak trochu jiný festival. Nese název (P)o životě a jeho tématem je smrt z mnoha úhlů pohledu více...

Nemocnost v Libereckém kraji opět roste, Semilsko je na hranici epidemie více...

Radost v Dolní Řasnici na Frýdlantsku. Čapí pár Vasil a Žofka novým hnízdištěm nepohrdl a zabydluje se v něm více...

Liberecké Centrum LIRA žádá veřejnost o podporu lidí s autismem. Stačí k tomu, když se zítra oblečete do modrého více...

Banky: Podvodníci klienty nutí vybrat úspory a vložit je na podvodné účty

Autoři | Foto pixabay.com

Česká bankovní asociace varuje klienty bank před novou vlnou podvodných útoků. Podvodníci využívají nepozornosti klientů v předvánočním období a pod záminkou, že jsou jejich peníze v ohrožení, je donutí vybrat úspory a vložit je na podvodné účty prostřednictvím bankomatů na kryptoměny. Četnost těchto podvodů v posledních týdnech dramaticky stoupla, informovala asociace.

Způsobené škody se podle asociace pohybují v řádech milionů korun. Pokud by měly banky podezření z ohrožení klientských vkladů, dokážou účet a prostředky klienta uložené na něm zablokovat a ochránit samy. Nikdy nežádají klienta o jejich převod na jakýkoliv jiný 'bezpečný' účet, nikdy nepožadují jejich hotovostní výběr a následný vklad přes bankomat na jiný účet vedený v kryptoměnách ani v žádné jiné měně," připomněla.

Útočníci obvykle kontaktují klienta s tím, že jeho účet byl napaden, a pokud chce své peníze zachránit, musí s nimi spolupracovat. Často se přitom ohánějí i součinností s Policií ČR. Klienti ve strachu, že o své peníze přijdou, pak udělají, co po nich podvodníci žádají. V mnoha případech je i klienti sami pustí do svého internetového bankovnictví prostřednictvím aplikace umožňující tzv. vzdálený přístup do PC, kterou si stáhnou na základě instrukcí podvodníků," vysvětlil princip útoků předseda komise ČBA pro kyberbezpečnost Petr Barák.

Banky se setkávají i s případy, kdy podvodníci volají klientovi a ptají se ho, zda si ve své bance žádá o půjčku. Když jim klient sdělí, že o žádnou půjčku nežádá, podvodníci mu vysvětlí, že půjčka byla ale již schválena a peníze načerpané na jeho účet je třeba z důvodu jejich ochrany okamžitě vyzvednout v hotovosti a vrátit je na účet banky s pomocí nejbližšího bankomatu na kryptoměnu. Postižený klient tak nejenže přijde o své úspory, ale musí splácet i půjčku, kterou načerpal.

Asociace upozorňuje klienty bank, aby dbali zvýšené obezřetnosti a v žádném případě nesdělovali citlivá data po telefonu, ani emailem. Banky tyto údaje po svých klientech nikdy nechtějí. „Pokud si klient není jistý, zda mu volá jeho banka, je lepší hovor ukončit a kontaktovat oficiální telefonní linku banky,“ uzavřel Barák.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, banky, kriminalita, ČBA, banka, peníze, kryptoměna, Česká bankovní asociace, Policie České republiky

Komentáře

Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.