Eshopy mimo EU většinou lákají své zákazníky na závratně nízké ceny. I takový nákup má ale svá úskalí. Těmi může být dlouhá doprava nebo povinnost platit clo a DPH.
Není žádnou novinkou, že zejména na čínských e-shopech lze najít běžné spotřební zboží za zlomek tuzemských cen. Když se tomu přidá i dopravné zdarma, které je stoprocentně dotováno čínskou vládou jako opatření na podporu ekonomiky, může se na první pohled jednat o takřka neodolatelnou nabídku. Pokud však jako spotřebitel objednáváte zboží ze skladů mimo EU, je třeba od 1. října 2021 na základě novely zákona vždy zaplatit 21 procent DPH i bez ohledu na nízkou hodnotu zboží. To je podstatná změna oproti minulosti, kdy zboží do 22 EUR dani z přidané hodnoty nepodléhalo.
Kdo musí uhradit DPH, zákazník nebo se o to postará prodejce? Vše závisí na hodnotě zboží a na tom, je-li zahraniční e-shop zaregistrován do systému IOSS, což je zkratka anglického výrazu Import One Stop Shop, v češtině pod názvem „jedno správní místo pro dovoz“. Pokud je e-shop v tomto systému zaregistrován, můžete u něj nakoupit zboží v hodnotě do 150 EUR již včetně DPH. Prodejce v takovém případě hradí DPH za zákazníka, který daň tak nemusí platit při dovozu v rámci celního řízení. Dopravce navíc zboží dodá přímo k zákazníkovi, pokud od něj nebo od prodejce bude znát číslo IOSS.
Dobrou zprávou pro spotřebitele je skutečnost, že je-li cena zboží do 150 EUR a zároveň je e-shop zapojen do systému IOSS, za zastoupení v celním řízení si Česká pošta nic neúčtuje. To ale neplatí, pokud v uvedeném systému e-shop zaregistrován není. Necháte-li se v takovém případě zastoupit Českou poštou, počítejte s cenou služby ve výši 53 korun za podmínky, že poště po její výzvě předáte požadované údaje. Nebudete-li reagovat na výzvu pošty a balíček nebude dražší než 22 EUR, pošta Vás zastoupí v celním řízení i bez Vaší součinnosti a při doručení si k ceně připočte nejen DPH, ale za službu navíc zaplatíte ještě 150 korun. „Zákazníci se občas rozhodnou nespolupracovat a zásilku s povinnými doplatky si nepřevezmou. V takovém případě Česká pošta odešle zásilku zhruba po dvaceti dnech zpět na náklady odesílatele,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a doplňuje: „To platí jen pro ty zákazníky, kteří České poště neudělili plnou moc k zastoupení v celním řízení.“
A jak je to se clem? To se platí, pokud hodnota zásilky při dovozu, do které patří cena dopravy a pojištění, přesáhne hranici 150 EUR. U specifického zboží jako je tabák, alkohol či parfémy, se však účtuje vždy. Jeho výše není určena paušálně a odvíjí se od typu zboží v rozmezí 1-10 % z hodnoty zásilky. Z čeho se vlastně clo a DPH vypočítává? Clo se účtuje z vlastní hodnoty zásilky, ke které se přičtou náklady na dodání zboží, tedy doprava a případné pojištění. Z této částky navýšené o clo se poté určí DPH. Drtivá většina zásilek je navíc ze strany celníků podrobována rentgenové kontrole, aby se předešlo dříve rozšířené praxi, kdy obchodník uvádí na zásilku nižší hodnotu zboží, než jaká je ve skutečnosti.
Aby čínští či jiní obchodníci ze zemí mimo EU nezatěžovali zákazníky administrativou spojenou s celním řízením, stává se u nich trendem, že zřizují sklady na území EU, ze kterých zboží dále distribuují evropským zákazníkům. V takovém případě pak zákazník zpravidla musí hradit dopravu zásilky, ale vyhne se placení cla a DPH. „Při nákupu ze zahraničního e-shopu je vždy třeba dbát zvýšené pozornosti. Zákazník si zejména musí ověřit, zda nakupuje z evropského skladu či nikoliv. A pokud tomu tak není, aby si důkladně ověřil, zda za něj DPH zaplatí obchodník a jestli se na něj vztahuje povinnost uhradit clo. Jedině tak si může udělat skutečně jasný obrázek o tom, je-li pro něj nabídka opravdu výhodná,“ uzavírá Hekšová.
Článek má zakázané vkládání komentářů.