Zhruba jednadvacet procent motocyklů nabízených na českém trhu má podvodně stočený počet ujetých kilometrů na tachometru. Je to zhruba o polovinu méně než u osobních aut. Vyplývá to ze statistik platformy carVertical. Stáčení tachometrů je v tuzemsku nelegální a hrozí za něj vysoká pokuta.
„Stáčení tachometru je u motocyklů stejně běžné jako u automobilů. Pokud si prohlédnete inzeráty ojetých motocyklů na internetu, zjistíte, že většina z nich má najeto deset tisíc až dvacet tisíc km. Ve skutečnosti může být reálný počet najetých kilometrů až desetkrát vyšší," uvedl motocyklový kaskadér Šarunas Kezys. Zatímco v autě nebývá 100 tisíc nebo i 200 tisíc ujetých km problém, u motocyklu již může jít o hranici životnosti.
Motocykly jsou většinou sezónní záležitostí a proto u nich bývá roční nájezd nižší než u aut. Nicméně i v této kategorii není výjimkou nájezd 5000 až deset tisíc km za rok. U desetiletého stroje tak může jít i o více než sto tisíc ujetých km. Průměrné stáří motocyklů je přitom dvakrát vyšší než u aut.
V Česku je registrovaných 1,26 milionu motocyklů o průměrném stáří přes 34 let. Loni se v tuzemsku prodalo přes 22 tisíc nových strojů a 16 700 ojetých motorek se na trh dostalo ze zahraničí. Jejich průměrné stáří bylo 17,6 roku.
Platforma carVertical nedávno začala nabízet přehledy historie i u motorek. Řidiči si mohou po zadání VIN nyní zkontrolovat, zda nebyly najeté kilometry stáčeny, záznamy o krádežích, bezpečnostní odvolání a kontroly, škody, změny vlastníka či nahrané snímky. Pro motocykly dosud tuto službu nikdo nenabízel.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.