Aktuálně

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Liberecký kraj letos utratí miliardu korun za veřejnou dopravu. Jízdné zdražovat nehodlá

Autoři | Foto Liberecký kraj

Liberecký kraj letos utratí bezmála miliardu korun za veřejnou dopravu. Odhadovaná výše pro autobusovou dopravu činí přes 400 milionů korun a pro vlakovou dopravu bezmála 600 milionů korun. Kraj počítá s dalším nárůstem příští rok. Jízdné ani rušení spojů však v plánu nemá.

Liberecký kraj jízdné zdražovat nechce i přes rostoucí náklady. Nechystá ani rušení spojů. „I když náklady Libereckého kraje na dopravu rok od roku rostou – a vysoká je také inflace a cena pohonných hmot –, nechceme jít cestou zdražování jízdného. Nechystáme ani rušení spojů, jelikož naším primárním úkolem je zajistit komfort cestujícím a zároveň chceme zachovat srovnatelnou kvalitu služeb,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Úspory ve veřejné dopravě by však mohly být reálné. „Pokud by mělo dojít k nějakým úsporám ve veřejné dopravě, například po vzoru Německa, měl by to zajistit stát,“ dodal Půta.

Státem nařízené slevy pro vybrané kategorie cestujících činí od 1. dubna letošního roku 50 %. „V současné době je situace taková, že pokud si například cestující koupí jízdenku za 20 korun, z veřejných rozpočtů – ať už se jedná o kraj, obec či Ministerstvo dopravy – musí být uhrazeno dalších 80 korun tak, aby byly pokryty náklady dopravců,“ vysvětlil Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy. Ten počítá s dalšími komplikacemi příští rok. „K tomu musíme pro rok 2023 vzít v potaz meziroční navýšení v důsledku indexace, a to ve výši zhruba 161 milionů korun,“ dodal Sviták.

Liberecký kraj řeší finanční nárůst a jedná s dopravci. Kraj letos neměl výpadky v jízdních řádech a cestující se tak mohli na veřejnou dopravu spolehnout. „Nyní jednáme s dopravci o řešení nárůstu pohonných hmot, o mzdách řidičů a dalšího personálu. Jsem rád, že jsme jeden z mála krajů, který letos neměl žádné výpadky v jízdních řádech. Považuji za důležité, aby se lidé mohli za každých okolností na hromadnou dopravu spolehnout,“ doplnil Půta.

Podíl tržeb z jízdného vybraného od cestujících (bez kompenzace státem nařízených slev) z celkové výše nákladů lze tedy pro rok 2022 odhadnout na zhruba 20 % a pro rok 2023 (po zmíněném meziročním navýšení nákladů o 161 milionů korun) na 18 %.

Liberecký kraj má v autobusové dopravě uzavřeny smlouvy se šesti dopravci, u kterých objednává celkem 16,7 milionu kilometru. Vlakovou dopravu v regionu zajišťují tři dopravci v celkovém rozsahu 4,4 milionu vlakokilometrů.

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Liberecký kraj, veřejná doprava, jízdné, doprava, Martin Půta, Jan Sviták, Německo

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.