Nejen za zpoždění spoje ale třeba i za nefungující Wi-Fi připojení či klimatizaci mají pasažéři železniční dopravy za určitých podmínek nárok na odškodnění. Přiznání kompenzace ale není automatické a cestující si musí pohlídat několik náležitostí.
Pokud se například při dojíždění či jednorázové cestě stane, že má vlak zpoždění, mohou se cestující obrátit na dopravce kvůli kompenzaci. Práva cestujících v železniční dopravě jsou regulována evropským nařízením. Klíčová je nejen doba zpoždění, ale také cena jízdenky. „Pokud je zpoždění více jak 60 minut, ale zároveň nedosahuje 120 minut, má cestující nárok na kompenzaci ve výši 25 procent z ceny jízdenky. Pokud je zpoždění vyšší než 120 minut, je to polovina z ceny,“ uvádí v tiskové zprávě ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
U jízdenek pořízených přes internet musí být navíc splněna podmínka minimální hodnoty, která činí alespoň 100 korun. O kompenzaci je nutné požádat co nejdříve, nejlépe ihned na přepážce. „Dávejte si pozor i na jiná omezení. Právo na kompenzaci nelze například uplatnit, pokud v době zakupování jízdenky cestující již o zpoždění věděl. Nebo například tehdy, pokud mu dopravce nabídl alternativní spoj, ale on jej nevyužil,“ upozorňuje Hekšová.
České dráhy v poslední době řeší komplikace také při uvádění zmodernizovaných souprav do provozu, některé součásti vybavení pro komfort cestujících nemusejí fungovat. „Spotřebitelé si rovněž často stěžují na nedodání služby, kterou si objednali – popřípadě která byla slíbená. U některých dopravců jsou časté stížnosti na chybějící servis, nefunkční Wi-Fi, v létě pak na nefunkční klimatizaci a v zimě na nefunkční topení,“ dodává Jaroslav Švehla ze společnosti dTest.
Národní dopravce závady reklamuje u dodavatelů, veřejnost může například za chybějící Wi-Fi dostat podle webu Českých drah jednorázové odškodnění v podobě slevy 30 korun na příští nákup. „Tu na počkání a vyžádání vystaví přímo ve vlaku průvodčí daného vlaku. K získání odškodnění se musíte prokázat platným dokladem, a navíc musí jít o vlak určité vyšší kategorie,“ poznamenal Jaroslav Švehla.
Pokud ve vlacích mezinárodní přepravy není zajištěn teplotní komfort kvůli nefunkční klimatizaci, topení či větrání a cestující nedostal možnost přesunout se do jiné části soupravy s fungujícím zázemím, má rovněž nárok na kompenzaci.
V případě, že nebyla stížnost vyřízena ke spokojenosti cestujícího, může kontaktovat specializované instituce. „Lidé se mohou obrátit na naši spotřebitelskou poradnu nebo na naši službu VašeStížnosti.cz nebo na Českou obchodní inspekci. V případě zahraničního dopravce je k řešení stížností kompetentní Evropské spotřebitelské centrum,“ uzavírá ředitelka dTestu Hekšová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.