Věří, že Bůh stvořil člověka k obrazu svému a miluje všechny lidi bez ohledu na sexualitu. Křesťané, kteří jsou členy LGBTQI+ komunity, hledají v České republice porozumění a prostor pro sdílení víry při společných setkáních. Pod jednou střechu se střetávají i v Brně, kde působí jedna ze skupin společenství Logos.
Společné bohoslužby, duchovní obnovy i výlety. LGBT věřící, kteří hledají podporu dalších lidí s menšinovou sexuální a genderovou identitou, se v moravské metropoli scházejí v modlitebně Církve československé husitské. Přestože je mnohdy nespojuje příslušnost ke stejné církvi, jejich cesty protnul život ve víře, který není vždy snadný.
Například v Česku nejrozšířenější katolická církev není životu v homosexuálních svazcích otevřená. Ačkoli hovoří o respektu ke členům LGBT komunity, homosexuální praktiky jsou podle jejího katechismu hříchem srovnatelným se smilstvem, pornografií a sebeukájením.
„Pravidelně se účastním katolických mší a setkávám se s dalšími katolíky. O mé sexualitě vědí a respektují ji. Co se ale týče obecného postoje katolické církve, dá se říci, že některá témata přehlíží. A LGBT věřící jsou jedním z nich,“ svěřil se Drbně člen brněnské skupiny Logos David, jenž se k víře dostal až v dospělosti.
Přístup církve k LGBT lidem odstartoval nedávno divokou diskuzi na Slovensku, kde se trnavský arcibiskup Ján Orosch v oběžníku určeném pro kněží rozepsal o teroristickém útoku na bratislavský gay bar. V textu zpochybnil nevinnost dvou obětí mladého vraha, který homofobní říjnový útok spáchal. Podle Davida bývá přístup českých zástupců katolické církve umírněnější, přesto je však hlas konzervativního proudu hlasitý.
„Jako společenství Logos jsme například žádali Biskupství brněnské o podporu. Na dopis ale dlouho nikdo nereagoval. Později přišla odpověď, že biskupství LGBT věřící respektuje, nicméně podporovat jejich životní styl a setkávání nechce,“ vysvětlil David s tím, že například ostravská skupina Logos dostala od tamní diecéze přiděleného kněze, který má hnutí na starosti.
Ačkoli si většinu času na přístup katolické církve nemůže stěžovat, problémy mohou podle Davida nastat například u zpovědí. „Osobně chodím ke zpovědi za kněžími, o kterých vím, že jsou otevřenější a mému životu, který vedu s partnerem, lépe porozumí. Tuším, že podobná debata by u konzervativnějších kněžích nemusela dopadnout ideálně,“ svěřil se.
V přístupu k věřícím by se podle studenta brněnské Masarykovy univerzity Tomáše Herzána, který strávil semestr ve Španělsku, mohli čeští zástupci katolické církve učit od zemí jižní Evropy. „Že víra a LGBTQI+ lidé nejsou ve Španělsku dva světy, ale jeden propojený, jsem poznal především v době svátků. O Velikonocích se například přímo v kostele zdobí alegorické vozy, přičemž o některé se starali výhradně homosexuální muži. A nikdo s tím neměl problém,“ popsal pro Drbnu.
Herzán se při svém pobytu dostal do Andalusie, která má pověst tradiční oblasti Španělského království. I přesto se ukázalo, že je tamní prostředí v porovnání s tuzemskem nakloněnější přijímání LGBT osob. „Jedním z faktorů je určitě rozdílná povaha tamních obyvatel, která se liší od té naší. Když jsem v crop topu vyšel na ulici v Česku, všichni mě probodávali pohledem. Ve Španělsku se nade mnou nikdo nepozastavil. Tedy kromě paní, která mi oblečení pochválila,“ vysvětlil student španělského jazyka a literatury.
Že nejen církev, ale Češi obecně, osoby LGBTQI+ spíše tolerují, než přijímají, potvrdil také David. Přístup lidí i politiků k ožehavým tématům je pro muže jedním z důvodů, proč si sám není jistý bojem za manželství pro všechny. „Bojím se, že tato snaha o zrovnoprávnění může být kontraproduktivní. Některé veřejné osobnosti mají ve zvyku využívat kontroverznější témata ve svém politickém boji. A prosazování manželství pro všechny možná jen přiživí kulturní válku,“ popsal.
Zatímco katolická církev se k žehnání homosexuálním párům staví negativně a zákaz loni potvrdilo i rozhodnutí z Vatikánu, v některých protestantských církvích se lidé s odlišnou sexuální identitou dočkávají většího pochopení. Například Českobratrská církev evangelická dlouhodobě vyjadřuje LGBT komunitě podporu a omlouvá se za činy, kterými v minulosti ubližovala.
Kvůli zachování anonymity zpovídaného je jméno David použité v textu smyšlené.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.