Díky inovacím nabízí některá osobní elektronika funkci detekce pádu, při chybném vyhodnocení ale tento bezpečnostní prvek paradoxně znamená starost pro záchranáře. Horská služba řešila podobnou situaci u lyžaře, jehož přístroj odeslal nouzové volání, muž však v pořádku z místa odjel a nebyl k nalezení.
V posledních letech nabízí osobní elektronika v podobě mobilních telefonů, chytrých náramků či hodinek různé bezpečnostní funkce a aplikace. „Již jsme si jako záchranáři zvykli na E-Call v autě, který automaticky odešle nouzovou zprávu v případě nehody, ale to, s čím jsme se setkali v poslední době je poněkud problematičtější,“ říká mluvčí Horské služby ČR Marek Fryš.
Detekce pádu hlídá bezpečí uživatelů, zařízení ale podle Fryše občas naléhavost situace nevyhodnotí správně a vznikne problém pro záchranáře všech složek IZS.
Jedním z aktuálních případů byl lehký pád lyžaře v Krkonoších. „Po oprášení od sněhu pokračoval dále ve svém lyžování a ani netušil, že se spustil řetězec záchranných činností. Bezpečnostní systém v jeho elektronickém zařízení vyhodnotil situaci jako nouzovou a odeslal záchranářům zprávu,“ přiblížil v tiskové zprávě mluvčí Horské služby.
Majitel zařízení nereagoval na zpětná volání, a tudíž se rozběhla záchranná akce podle scénáře dopravní nehoda - nikdo nekomunikuje. „Další pikanterií v příběhu byla okamžitá reakce novinářů. Nějaký všímavý turista okamžitě oslovil média, že se asi stalo něco strašného, protože záchranáři jezdí po sjezdovce tam a zpět. Ano jezdili a hledali domněle poraněnou osobu,“ dodal Fryš.
Ten tak společně s kolegy apeluje na majitele a uživatele chytrých zařízení s bezpečnostními funkcemi s možností tísňové signalizace. „Správné nastavení parametrů zamezí, nebo alespoň omezí odesílání náhodných výzev. Zároveň si dovolujeme požádat všechny oznamovatele nehod, aby reagovali na zpětná volání záchranářů,“ říká Fryš s tím, že záchranáři Horské služby volají v těchto případech lidem zpět z dispečerských telefonů a tudíž se nezobrazují čísla jako tísňová a nebo přímo adresná od horské služby. „Pokud jste nehodu, pohřešování, nebo úraz nahlašovali na číslo +4201210 nebo 155, prosím očekávejte příchozí hovor,“ upozorňuje mluvčí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.