Liberecký kraj by letos chtěl ve spolupráci s městem Liberec a Správou železnic vypsat architektonickou soutěž na úpravy libereckého vlakového nádraží. Na vlakovém nádraží by měl v budoucnu vzniknout přestupní terminál veřejné dopravy, který propojí železniční a autobusovou dopravu - Central Station. Na místě současného autobusového nádraží by pak mělo vyrůst velkokapacitní parkoviště a také byty.
Vizi propojit autobusovou a vlakovou dopravu v jediném areálu představil liberecký městský architekt, dnes náměstek primátora Jiří Janďourek (Starostové pro Liberecký kraj) s dalšími odborníky už v roce 2012. Liberecká radnice ji ale o čtyři roky později odmítla a pokračovala v přípravě výstavby terminálu na dnešním autobusovém nádraží. Záměr pak v roce 2019 předalo město kraji, který ho nejprve nechal přepracovat a pak od něj odstoupil. „Původní návrh byl sice zajímavý, nicméně autobusové nádraží mělo tak málo nástupišť, že by pro příměstskou dopravu nestačilo," řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Společný projekt Central Station počítá s využitím budovy libereckého nádraží jako zázemí nejen pro cestující na železnici, ale také pro autobusovou dopravu. Budova, která dnes není plně využita, by se měla stát centrem terminálu. Podmínkou pro uskutečnění projektu je ale zrušení první koleje, která se už léta prakticky nepoužívá. Právě na jejím místě by měl být prostor pro odjezdy autobusů. Stanice by tak umožnila cestujícím pohodlný přestup z vlaků do autobusů a také na MHD.
Terminál na vlakovém nádraží by měl kromě jiného vyřešit neutěšené zázemí autobusového nádraží v Liberci, které sice v polovině 90. let minulého století prošlo modernizací, na odbavovací budovu se zázemím pro cestující a řidiče ale tehdy peníze nezbyly. Jako zázemí tak už bezmála 30 let slouží provizorní objekt poskládaný ze stavebních buněk. Než bude terminál hotový, mělo by se zázemí pro cestující podle Půty přesunout do nedaleké budovy Uranu, která patří městu. Radnice připravuje její rekonstrukci, zatím ale není jasné, kdy začne.
Nový dopravní uzel na nádraží by měl do deseti let propojit všechny druhy dopravy - železniční, autobusovou a MHD, ale díky blízkosti parkoviště také automobilovou dopravu. „Právě tímto směrem se ubírá Evropa a tvoří integrované dopravní uzly. Přinést by to mělo velký komfort pro cestující a také velkou přehlednost i kvalitu cestování," řekl již dříve Jiří Janďourek. Podobné terminály slouží podle něj třeba v Pardubicích, německém Zhořelci nebo Drážďanech. Na projekt za stamiliony chtějí kraj a město získat dotace z evropských fondů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Půta - Janďourek. Co říct víc. Desítky projektů na autobusák+vlakáč :-D. Liberci třeba těchto dvou kreténů :-D Zapojte Stolíny a Zámečníka :-D a jděte se vy... na autobusák do boudy. My vás obklíčíme a vyhodíme do luftu i se Skloexportem a Uranem :-D Celý se to propadne do tunelu a bude klid :-D A nad vaším hrobem bude blikotat neónová reklama ukrajinský ambasády :-D Na prachy z unie zapomeňte. Jen co vyjde najevo celý projekt Centrum Buriana, Papírák, jubilejní kostel. Naopak, budete prachy vracet. A dost možná sedět. Šolc tu partu doplní.