Už tradičně patří druhý kalendářní měsíc preventivní akci Suchej únor. Tam má za cíl upozorňovat na nadměrné pití alkoholu ve společnosti. Koná se už po jedenácté a její účastníci právě v únoru alkohol vynechávají úplně. Akci podporuje i Liberecký kraj, který jen na provoz protialkoholní záchytné stanice ročně přispívá pět milionů korun.
„Zkusit měsíc bez alkoholu vypadá na první dobrou jednoduše. Jenže ve skutečnosti je za tím odvaha zkusit něco nového, schopnost podívat se upřímně sám na sebe, síla vykročit ze zajetých kolejí a jít svou vlastní cestou,“ vysvětluje za organizátory Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor, která kampaň pořádá.
Loni se jí zúčastnilo na devět set tisíc lidí, ještě o sto tisíc víc přitom podle statistik v Česku pije rizikově. To vnímá i vedení Libereckého kraje. „Alkohol se, bohužel, stává součástí životů ve větší míře, než je žádoucí – obzvláště v této nelehké době, která mu vyloženě nahrává. Nenechme se jím ovládat. Každý den, kdy se lépe staráme o své zdraví, se počítá,“ uvedl Vladimír Richter (ODS), radní pro resort zdravotnictví, který nad letošním ročníkem Suchýho února převzal záštitu.
Liberecký kraj je na tom přitom co do statistik ještě poměrně dobře, v roce 2014 byl Liberecký kraj regionem s výrazně nejnižším podílem osob s pravidelnou nadměrnou konzumací alkoholu. Alespoň jednou za měsíc se zde opíjelo lehce nad 7 procent obyvatel, český průměr byl přitom téměř 15 procent.
V celém Česku pak pravidelně minimálně jednou týdně pijí skoro dvě třetiny mužů, šestnáct procent z nich pak každý den. Tato čísla jsou jedny z nejvyšších v rámci Evropské unie.
Na boj s drogami včetně alkoholu pak Liberecký kraj dává stále více peněz. V roce 2021 to bylo 4,7 milionu korun, loni pět milionů a v letošním rozpočtu je to už milionů šest. Navíc dalších pět milionů pak kraj přispívá každoročně na provoz protialkoholní záchytné stanice.
Do Suchýho února se loni zapojilo na devět set tisíc lidí po celém Česku. „Úspěšně dokončenou měsíční abstinenci deklaruje zhruba 90 procent lidí, kteří se do kampaně zapojí,” doplnila Hana Friedlaenderová z agentury Nielsen Admosphere, která pro Suchej únor realizuje pravidelná šetření na Českém národním panelu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.