Kácením začala minulý týden 15 let chystaná výstavba cyklostezky podél Jizery z Železného Brodu do Líšného. Vybudování zhruba čtyřkilometrového úseku bude stát skoro 94 milionů korun včetně DPH, hotovo by mělo být na podzim příštího roku. Jde o stavebně hodně složitý úsek, řekl starosta Železného Brodu František Lufinka (Za rozvoj města).
Jde o jeden z úseků postupně budované cyklostezky Greenway Jizera, která by po dokončení měla vést od pramene Jizery na Smrku v Jizerských horách až po soutok s Labem ve středních Čechách. I když se původně předpokládalo, že by v roce 2015 mohla být celá trasa hotova, mnoho úseků ještě chybí. U části mezi Železným Brodem a Líšným dokonce několik let hrozilo, že tam cyklostezku nebude možné postavit. Jizera v tomto místě vede úzkým údolím, kdy na jedné straně v těsné blízkosti řeky vede silnice první třídy a na druhé straně je železnice. Jako jediné možné řešení se ukázalo vést cyklostezku mezi Jizerou a kolejemi. Kvůli ochranným pásmům ale roky trvalo, než projektanti nalezli kompromisní řešení, které by vyhovovalo Povodí Labe a Správě železnic, což ale zároveň výstavbu cyklostezky výrazně prodražuje.
Dělníci tak budou muset mimo jiné postavit lávku přes Zbytský potok, postavit přes půl kilometru opěrných zdí či na několika místech stabilizovat břeh Jizery za pomoci kamenných monobloků. Trasa cyklostezky povede i kolem železničního tunelu. „Na patě tunelu bude odebraná část kameniva a bude vystavěná lávka kolem tunelu," uvedl Lufinka.
Železný Brod bude platit zhruba třetinu nákladů na výstavbu cyklostezky. „Získali jsme dotaci skoro 64 milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury," řekl starosta. Podle něj o získání dotace jednají ještě s Libereckým krajem.
Nová cyklostezka se v Líšném napojí na zhruba desetikilometrový úsek, který vede do Turnova. Z Železného Brodu na Semily cyklostezka není a je nejisté, zda se ji podaří vybudovat. Podle Lufinky jde pro část od Podspálova o stavebně ještě složitější úsek, než je mezi Železným Brodem a Líšným. Vede tam Riegrova stezka a jsou tam ochranná pásma železnice a povodí. „Je to složité, kudy to tam vést. Jedná se o perspektivě, zda se to podaří," dodal Lufinka.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.