Kdysi jich byly plné silnice, mopedy ale časem zmizely. Nyní by se mohly vrátit díky českému startupu Goodped, který i ve spolupráci s vědci z liberecké univerzity vyvinul první český elektromoped s názvem Mopedix. Ten právě v červnu získal homologaci a může tak do provozu. Jeho první cesta pak vedla od sídla liberecké univerzity na Ještěd.
Mopedix by tak vlastně mohl nahradit legendární Babettu. „Chtěli jsme udělat stroj, který uveze i dva chlapy a aby to bylo důstojné svezení. Jsme na to hrdí,“ řekl Jindřich Melichar z Goodpedu. Moped před pár dny sám důkladně otestoval. „Minulý týden jsme se vrátili z expedice, jezdíme na starých mopedech, ale měli jsme tam i naše dva nové. Ujeli jsme 1400 kilometrů a stroj jsem viděl v provozu. Měl jsem neskutečnou radost, že fungoval a nebyl s nimi žádný problém. Za den jsme ujeli 150 kilometrů a neskutečně jsem si to užíval,“ popsal.
Na vývoji mopedu se podíleli i vědci z liberecké univerzity. Řešili elektroovýzbroj. „Od baterie až k trakčnímu pohonu, ladili jsme i dvanáctivoltový systém, jako jsou světla, blinkry a displej. Měřili jsme také elektromagnetickou kompabilitu nebo nastavovali jednotlivé parametry v řídící jednotce,“ vypočítal Lukáš Krčmář z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci. „Máme sice na univerzitě vyvinuté vlastní stroje, vyvinout ale něco reálného, co bude jezdit, to bylo pro mě zajímavé,“ dodal.
Elektromobilitou se liberečtí vědci zabývají už deset let. „Na podobných projektech jsme spolupracovali už několikrát. Podařilo se nám vyvinout laboratoř se špičkovým vybavením, kde můžeme testovat elektrovýzbroj,“ doplnil Pavel Jandura, který se na vývoji také podílel.
Zapojení vědců bylo pro Goodped klíčové i kvůli získání homologace, tedy povolení k provozu na silnicích. „Celkem rychle jsme se dopracovali k tomu, jak by to mělo vypadat. Poslední rok nás nejvíce zatěžovalo to, abychom splnili normy a mohli s tím do provozu. Hodně nás nasměrovali odborníci z liberecké univerzity, za což jsme jim vděční,“ potvrdil Miroslav Špaček ze startupu.
Mopedix váží kolem sta kilogramů, nosnost má 176 kilogramů, uveze tak klidně dvě osoby nebo řidiče a objemný náklad. Prodávat by se měl za asi 130 tisíc korun.
Baterie má kapacitu 45 Ah a vydržet by měla více než 1000 nabíjecích cyklů. Na jedno nabití se s ním dá ujet 70 až 80 kilometrů. „Standardní nabíječka dodá mopedu energii za 7,5 hodiny, turbo motorku dobije do plné kapacity za 2,5 hodiny,“ dodal Jandura.
Elektromoped prošel všemi schvalovacími procesy a může jezdit po silnicích. Prvním oficiálním testem prošel v Liberci, kde zástupci startupu vyjeli z univerzitního náměstí až na Ještěd.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.