Sdílená kola mohou využívat od tohoto víkendu lidé v Liberci, k dispozici budou až do konce sezony. Za první dva dny fungování se zaregistrovalo už dvě stě uživatelů, kteří si půjčili kolo sto padesátkrát. Provoz finančně podpořilo město.
První čtvrt hodina jízdy je zdarma, následně za každých dalších 30 minut zaplatí cyklista 25 korun. Každý uživatel se musí zaregistrovat v aplikaci a platí se prostřednictvím zadané platební karty.
„Nextbike je třetí společnost, která bude v Liberci provozovat sdílená kola. První byla Rekola, před rokem je provozovala firma Bolt, které jsme na provoz nepřispívali. Letos je to Nextbike,“ uvedl primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK).
Společnost město vybralo zejména proto, že reagovala okamžitě a byla schopná zařídit provoz kol takřka okamžitě. „Pro společnost Nextbike jsme se rozhodli na poslední chvíli, Nextbike byla ochotná a měla připravená jízdní kola. Jsou to nová kola, je jich sto padesát,“ uvedl náměstek primátora Adam Lenert (ANO) s tím, že město na provoz využije dotaci ve výši půl milionu korun od Libereckého kraje a 480 tisíc doplatí ze svých zdrojů.
Momentálně je po městě 50 stanovišť pro sdílená kola, kde si je lidé mohou vypůjčit anebo je tam vrátit. Nextbike má totiž s městem dohodu o tom, že se postará, aby se kola nikde neválela, a tak je každý, kdo si kolo vypůjčí musí vrátit na určená místa. Pokud je odloží jinam, nejprve mu pípne v aplikaci upozornění, aby kolo odstavil na určeném místě. Pokud to neudělá, dostane pokutu 300 korun.
„Bohužel jsou ve městě i koloběžky společnosti Lime, která nemá s městem smlouvu a bohužel se stává, že jejich půjčování nemá řád a vidíme tak po městě rozházené koloběžky na různých místech. S Nextbike máme jasně ve smlouvě dané, že se kola musí ukládat na označená stanoviště na městských stojanech nebo na vyznačených místech,“ vysvětlil Lenert.
S ohledem na infrastrukturu není možné s koly jezdit úplně po celém Liberci, ale jen v částech, kde jsou zmíněná odstavná místa. Jejich přehlednou mapu najdou zájemci v aplikaci nebo na webu Nextbike.
„Infrastruktura je celkem slušně vybudovaná a chceme ji rozšiřovat dál, tak aby lidé měli hustou síť možnosti odkládání koloběžek a kol, zejména v blízkosti terminálu či zastávek autobusů, aby se dala kombinovat s MHD. Budeme postupovat do dalších částí města, kde v současnosti infrastruktura vůbec není,“ uvedl náměstek pro veřejný prostor Jiří Janďourek (Starostové pro LK) s tím, že celý prostor za nádražím je velmi podceněné území, které si stojany zaslouží.
„Dosud byla pokryta zejména místa v rámci památkové zóny a směrem do Lidových sadů, budeme to nadále rozšiřovat podél hlavní silnice R35 směrem k zónám. Kancelář architektury města nyní vytipovává místa po celém městě,“ poznamenal Janďourek.
Možnost využívání jízdních kol má lidem umožnit se lépe pohybovat po městě a také je kombinovat s městskou dopravou. „Městská mobilita dává smysl ve větších i menších městech. Odstartovali jsme s koly třeba v Jihlavě nebo Jablonci a osvědčila se velmi dobře. Do 15 minut jízdy se vejde 90 procent lidí, kteří kolo využijí. Na přesun z bodu A do bodu B jim to vystačí, což je smyslem, a navíc se vytvoří ve městě další alternativa dopravy,“ vysvětlil jednatel Nextbike Tomáš Karpov.
V budoucnu by mohla sdílená kola jezdit i mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. „Chtěli bychom docílit toho, aby mohla kola jezdit mezi městy. Podobně, jako mají města částečně společný systém v rámci dopravního podniku, kdy jezdí tramvaj, tak i kola mohou být v podobném módu. Obě města by musela obsluhovat stejná firma, která by i řešila to, aby se kola nehromadila třeba jen v Jablonci nebo v Liberci. Podobně jako to města řeší v rámci meziměstské dopravy. Té by to mohlo i odlehčit, když jsou v letních měsících třeba autobusy přeplněné, je to celkem nepříjemná zkušenost,“ popsala vizi do dalších let zastupitelka Anna Kšírová (LOL).
Město v souvislosti s provozem koloběžek a kol také připravuje novu vyhlášku, která bude regulovat jejich provoz na jeho území. Stanoví mimo jiné, i kde se mohu odkládat. Letos si v rámci spolupráce s Nextbike zmapuje zvyky uživatelů kol a ty se pak do vyhlášky promítnou. Platit by měla od příští sezony.
Chcete se více zapojit do tvorby článků? V dotazníku můžete redakci vzkázat, jaká témata vám na Drbně chybí. Díky zpětné vazbě se můžete podílet na tom, jakým tématům se budou redaktoři věnovat. Registrovaní uživatelé po vyhodnocení zpětné vazby získají informace o tom, co jsme díky čtenářům zjistili.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.