Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Středa 25. prosince 2024  |  Svátek má 1.svátek vánoční
Bez reklam

Historické vlaky budou letos na Zubačce jezdit nezvykle i v zimě

Nadšenci historických vlaků si mohou letos v zimě užít jízdu na železniční trati z Tanvaldu do Harrachova. V předchozích letech byla tato možnost dostupná až od června.

„První takzvaná nostalgická jízda na Zubačce bude příští sobotu a během roku pak v dalších 48 termínech, loni jich bylo osm. Výrazné rozšíření provozu umožní podpora Libereckého kraje," sdělil Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, která Zubačku provozuje.

Zájem o jízdy zvláštními vlaky na Zubačce roste, loni se jimi svezlo 16 150 cestujících. „Reagujeme i na to, že dlouhodobě jsme měli velkou poptávku od lidí, že by se rádi takto Zubačkou svezli i v zimě, když jsou na horách, kdy třeba tolik nepřeje počasí lyžování. Takže v letošním roce to je novinka," dodal Prokeš.

Kvůli špatnému technickému stavu železniční trati ale po ní nemohou od letošního roku jezdit vlaky tažené ozubnicovou lokomotivou. Místo nich tak podle Prokeše použijí historické motoráčky přezdívané Orchestrion a Singrovka. „Jeden je z 60. letech minulého století a druhý ze 70. let," uvedl ředitel obecně prospěšné společnosti.

U nich podle něj nehrozí, že by Správa železnic zakázala jejich nasazení na této trati jako v případě ozubnicových lokomotiv. „Jsou to lehké motorové vozy. Jsou i lehčí než Stadlery, které tam jezdí pravidelnou dopravu, takže s tím není žádný problém," doplnil.

Letošní rok bude pro provoz historických vlaků zvláštní i tím, že půjde o poslední před chystanou rekonstrukcí této tratě s odhadovanými náklady 460 milionů korun bez DPH. „Takovou zvláštností také bude, že průvodčí bude jakýmsi průvodcem pro cestující. Řekne jim něco o historii Zubačky a zajímavostech v okolí tratě," uvedl Prokeš.

Unikátní ozubnicová trať spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Provoz na ní byl zahájen před 122 lety. Dvanáctikilometrová železnice je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

Ve zvýšené míře Liberecký kraj podporuje nostalgické jízdy od minulého roku. Na jízdy historických vlaků nejen v Kořenově, ale i v Martinicích v Krkonoších a Turnově loni přispěl více než třemi miliony korun, letos by to mělo být dokonce 7,3 milionu.

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Zubačka

Štítky železnice, Zubačka, Jablonecko, Tanvald, Harrachov

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Historické vlaky budou letos na Zubačce jezdit nezvykle i v zimě  |  Společnost  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.