Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Historické vlaky budou letos na Zubačce jezdit nezvykle i v zimě

Autoři | Foto Zubačka

Nadšenci historických vlaků si mohou letos v zimě užít jízdu na železniční trati z Tanvaldu do Harrachova. V předchozích letech byla tato možnost dostupná až od června.

„První takzvaná nostalgická jízda na Zubačce bude příští sobotu a během roku pak v dalších 48 termínech, loni jich bylo osm. Výrazné rozšíření provozu umožní podpora Libereckého kraje," sdělil Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, která Zubačku provozuje.

Zájem o jízdy zvláštními vlaky na Zubačce roste, loni se jimi svezlo 16 150 cestujících. „Reagujeme i na to, že dlouhodobě jsme měli velkou poptávku od lidí, že by se rádi takto Zubačkou svezli i v zimě, když jsou na horách, kdy třeba tolik nepřeje počasí lyžování. Takže v letošním roce to je novinka," dodal Prokeš.

Kvůli špatnému technickému stavu železniční trati ale po ní nemohou od letošního roku jezdit vlaky tažené ozubnicovou lokomotivou. Místo nich tak podle Prokeše použijí historické motoráčky přezdívané Orchestrion a Singrovka. „Jeden je z 60. letech minulého století a druhý ze 70. let," uvedl ředitel obecně prospěšné společnosti.

U nich podle něj nehrozí, že by Správa železnic zakázala jejich nasazení na této trati jako v případě ozubnicových lokomotiv. „Jsou to lehké motorové vozy. Jsou i lehčí než Stadlery, které tam jezdí pravidelnou dopravu, takže s tím není žádný problém," doplnil.

Letošní rok bude pro provoz historických vlaků zvláštní i tím, že půjde o poslední před chystanou rekonstrukcí této tratě s odhadovanými náklady 460 milionů korun bez DPH. „Takovou zvláštností také bude, že průvodčí bude jakýmsi průvodcem pro cestující. Řekne jim něco o historii Zubačky a zajímavostech v okolí tratě," uvedl Prokeš.

Unikátní ozubnicová trať spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Provoz na ní byl zahájen před 122 lety. Dvanáctikilometrová železnice je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

Ve zvýšené míře Liberecký kraj podporuje nostalgické jízdy od minulého roku. Na jízdy historických vlaků nejen v Kořenově, ale i v Martinicích v Krkonoších a Turnově loni přispěl více než třemi miliony korun, letos by to mělo být dokonce 7,3 milionu.

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky železnice, Zubačka, Jablonecko, Tanvald, Harrachov

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.