Počasí dnes17 °C, zítra19 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

DRBNA HISTORIČKA: Plavecký bazén Liberec architekta Švancera

Velkoryse a víceúčelově pojatý liberecký plavecký stadion, jehož první skici vznikaly od poloviny šedesátých let, byl postaven v blízkosti městského centra na Tržní náměstí v roce 1984. Do té doby celé město s 80 000 obyvateli využívalo ke koupání 20metrový bazén v městských lázních postavených v letech 1900-1902 na základě projektu Petra Paula Branga.

Realizovaný projekt pochází z října 1975, přičemž generálním investorem byl ÚV ČSTV Praha, stavební práce byly pod taktovkou Sportprojektu Praha a Sportservisu Liberec. Architekt Pavel Švancer zde aplikoval řešení, které se objevuje již u prvních návrhů z 60. let, kdy nápaditě využil svažitý terén parcely a vstupní partii umístil na hranu terénního zlomu. Většina hmoty stavby je tak skryta v údolí a při pohledu z Tržního náměstí má charakter nízké, jednopodlažní budovy.

Bazén je tvořen vlastně dvěma kubickými objekty, vstupní částí a o něco vyšší plaveckou halou. Nepodsklepená část byla založena na vrtaných pilotech. Mohutný objem zjemňují zaoblené zářivě bílé keramické půlválce kontrastující s rudou, přísně pravoúhlou kovovou konstrukcí skeletu. Autorem atypických profilovaných bílých keramických tvarovek, vyrobených v Elektroporcelánu Louny byl sochař a výtvarník Oldřich Plíva. Základní konstrukcí objektu je kombinace montovaného železobetonového skeletu MS-71 ve formě modulu 6000 x 7200 a ocelovou velkoprostorovou konstrukcí Válcoven trub VTŽ Chomutov. Atypické je pak řešení bazénu z vodotěsného betonu bez dalších izolací.

Pár slov o architektovi

Pavel Švancer byl absolventem Fakulty architektury a pozemního stavitelství na pražské ČVUT, kde mezi jeho profesory patřil mj. Jindřich Krise. Poté pracoval v letech 1958 až 1991 v libereckém Stavoprojektu (z toho 1958 - 75 v ateliéru 02 u Karla Hubáčka, od roku 1975 jako vedoucí ateliéru 01). V letech 1969 - 70 absolvoval stáž v La Rochelle ve Francii. V roce 1991 založil s Pavlem Vaněčkem architektonickou kancelář UNION ARCH. Vedle četných oceňovaných realizací v Liberci je také spoluautorem kontroverzní přestavby textilní továrny Hedva na zábavní centrum Babylon (1997). Architektovu osobitou architektonickou tvorbu poměrně výstižně definuje revue Architektura ČSR jako „tvořivou, účelnou ale i lyrickou“ a směřující k „neustálému hledání půvabu, vtipu, svěžesti, vynalézavosti“ se zřetelem na jednoduchý, leč kvalitní detail.

Původní vstup s karuselovými dveřmi je dnes skryt za novodobou, subtilní předsazenou konstrukcí. Součástí předpolí hlavního vstupu jsou i zajímavé, nerezové sedačky, umožňující posezení pro čekající návštěvníky během slunečních dnů a elegantní nerezové zábradlí. Výrobcem všech nerezových prvků byl podnik ZVU strojírny Hradec Králové, zabývající se výrobou nerezových nádob a zařízení pro pivovary a cukrovary, neboť to byl jediný výrobce v Československu, disponující potřebnou technologií. Oblé keramické tvarovky jsou užity rovněž v interiéru vstupní haly.

Ve druhém suterénu se nacházelo technické zázemí objektu jako vzduchotechnika, akumulátorovna, výměníková stanice, montážní šachta, úpravna vody či přepouštěcí bazén. V prvním suterénu se nacházel byt správce, provozní prostory bazénu, šatny, toalety, klubovna, místnosti personálu, kanceláře, další občerstvení a doplňkové provozy jako sauna a masáže. Velkou část přízemí zabíral velkoryse pojatý vstupní vestibul s pokladnami, autorskými, pohodlnými půlkruhovými sedáky, korespondující s elegantní architekturou budovy, vstupy do dámských a pánských šaten s umývárnami a vstupem do občerstvení (dnes restaurace).

Restaurace je směrem k bazénu plně prosklená, a tím umožňuje hostům uklidňující výhled na plavce a okolní zeleň. Hlavní 50 metrový bazén s osmi drahami a trojicí můstků a menší dětský bazén jsou situovány v plavecké hale rovněž v úrovni prvního suterénu. Po stranách ochozu bazénu je pak tribuna s kapacitou 450 diváků. Stropní podhled z prvků Feal je zavěšen na příhradových vaznících a členěn pruhy pro snadnou orientaci závodníků při plavání naznak. Barevná kombinace exteriéru se opakuje i v interiéru, na stěnách a podlahách – v šatnách červené dlaždice ohraničují prostor pro obuté návštěvníky, temperované bílé pro bosé.

Sám architekt v souvislosti se zvolenou barevností podotkl následující: „Architektonické dílo určuje jeho prostředí a klima. Inspirace ovšem mohou přicházet i odjinud. Já si vzpomínám na svoje mládí, tehdy mě vždycky při koupání bývala strašná zima. A když jsem dostal za úkol postavit plavecký bazén v Liberci, řekl jsem si, že bych chtěl vytvořit dílo, kde by lidé tyto negativní pocity neměli. Jaké prostředky jsem pro to zvolil? Především jsem si řekl, že je to pocit barvy. Barva působí teple, zvolil jsem proto červenou a bílou. Bílou jako symbol čistoty, červenou jako symbol tepla.“ 

Ještě v průběhu stavby byl areál stadionu oživen skulpturou Kapka již zmíněného Josefa Plívy a Jana Lukáše z roku 1983. Vysoce hodnocena byla novostavba i dobovým odborným tiskem, který v této souvislosti konstatoval, že "plavecký stadión v Liberci je jednou z nejzdařilejších realizací soudobé architektury ve městě". Při stavbě se architekt neomezil na samotnou budovu, ale řešil ji současně s přilehlou plochou Tržního náměstí. Parter pojal jako odpočinkový prostor, ve kterém sjednotil sadové úpravy, prvky drobné architektury a povrchy do formy sugestivního předpolí areálu. Náměstí tak bylo obohaceno o parčík s kašnou od Viléma Veselého z roku 1986 a atypickou stylovou zastávku MHD, vycházející z architektury protějšího stadionu.

Význam objektu potvrzují i ocenění, která Švancer získal (cena mezinárodního bienále Interarch v Sofii z roku 1987 a Cena Josefa Havlíčka v roce 1988). Realizovaná stavba je výsledkem první etapy projektu, na kterou měla navázat další, v jejímž průběhu měla být zřízena soustava otevřených bazénů v údolí Jizerského potoka, ohřívaných slunečními kolektory, dětskými hřišti a terasami na slunění. Budova plaveckého bazénu je mimořádně hodnotnou ukázkou pozdně modernistické sportovní stavby, spojující v sobě technicistní tendence s emotivním pojetím architektury a právem tak patří k nejhodnotnějším a nejzajímavějším stavbám svého druhu na území České republiky. Elegantní, působivý výraz stavby se nepodařilo setřít ani dodatečným úpravám, kdy došlo mj. k přístavbě nové, lehké vstupní části, kryté postmoderní střešní vlnkou a dvojice tobogánů.

Hodnocení článku je 96 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Se svolením Jaroslava Zemana

Štítky historie, Liberec, plavecký bazén

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

DRBNA HISTORIČKA: Plavecký bazén Liberec architekta Švancera  |  Společnost  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.