Na dalších 15 poštách v Libereckém kraji bude od července možné požádat o sociální dávky. Od června zkouší Česká pošta tento projekt na hlavní poště v Liberci. Ke konci uplynulého týdne obsloužili na liberecké poště 18 klientů, uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Od července přibude dalších 50 poboček, takzvané chytré podatelny otevře Česká pošta také na 15 pobočkách v Ústeckém kraji a na 20 poštách na Vysočině.
„Pilotní projekt spolupráce s úřadem práce nemá primární cíl získat co nejvíce nových klientů. Smyslem je otestovat postupy, které jsou při vyřizování dávek potřeba. Důležitou součástí pilotu je také zajištění spolupráce IT systémů České pošty a Úřadu práce. S dosavadním průběhem pilotního projektu jsme spokojeni, dává nám přesně tu zpětnou vazbu, kterou jsme očekávali," doplnil Vitík. Na konci roku pošta i úřad práce službu vyhodnotí a rozhodnou jak dál. Ambicí je podle něj, aby v budoucnu službu nabízelo všech 2900 poboček včetně Pošt Partner, tam ale bude záležet na provozovateli.
Podle Úřadu práce ČR je projekt spolupráce s Českou poštou na začátku a zatím by bylo předčasné ho hodnotit. „Jeho smyslem je ověřit si fungování celého projektu, doladit všechny parametry. Nyní se do pilotu zapojí dalších 50 poboček ve třech krajích. Projekt pro občany České republiky rozšiřuje možnosti, jak si mohou podat své žádosti o dávky. Prosíme v této souvislosti všechny žadatele, aby s sebou nezapomínali přinést na pobočku potřebné dokumenty, urychlí to hodně vyřízení žádosti. O jaké dokumenty jde, najdou třeba na webu Úřadu práce," uvedl mluvčí úřadu Martin Bušo.
Nová služba rozšiřuje možnosti, jak lze požádat o sociální dávky. Dosud je lidé vyřídili jen na úřadu práce nebo on-line, teď budou mít tuto možnost i na poštách. Zatím nabízí pomoc jen v případě dávek, které úřad práce plně digitalizoval, na poště tak mohou lidé požádat o rodičovský příspěvek, příspěvek na dítě a příspěvek na bydlení. „My tomu říkáme, že jsme takzvaná chytrá podatelna, to znamená, že to, co oni nezvládnou on-line, tak my jsme schopni za ně na základě dokumentů, které přinesou, překlopit do on-line prostředí," řekl Vitík. Zpracování pak zajišťuje úřad práce.
„Těch dalších 50 pošt bylo vybráno průřezově od velkých pošt až po ty menší," řekl Vitík. Primárně bude pošta službu nabízet u přepážky ePošta, kde se vyřizují služby Czechpointu nebo tam lze požádat o datovou schránku. Výhodou pošty je i pracovní doba, zatímco úřady práce mají úřední hodiny denně dopoledne a jen v pondělí a středu i odpoledne do 17:00, na poštách mohou lidé žádost o dávky podávat denně a třeba v Liberci, Jablonci nad Nisou a České Lípě i v sobotu dopoledne. Dávky teď budou moci v místě vyřídit třeba obyvatelé Lomnice nad Popelkou, dosud museli do Semil.
Záměr přijímat žádosti o dávky na poště opozice i někteří experti kritizovali. Poukazovali na to, že lidé v tísni potřebují zvláštní přístup a je nutné se jim věnovat déle, v poštovních pobočkách by se tak mohly tvořit fronty, zatím se to ale nepotvrdilo. Podle části kritiků se ztrátové poště vymýšlela nová náplň, aby nemusela rušit pobočky a propouštět. Česká pošta skončila loni ve ztrátě asi 700 milionů korun. Proti předloňsku ji snížila zhruba o miliardu Kč. Přispělo k tomu uzavření 300 poštovních poboček loni v pololetí, v Libereckém kraji se jich zavřelo 13, nejvíc v Liberci.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.