Podle nedávných dat Centra dopravního výzkumu vzrostl počet dopravních nehod způsobených únavou řidiče na 614 během prvních pěti měsíců letošního roku. Mikrospánek, který trvá obvykle mezi třemi a patnácti sekundami, je častou příčinou. Během třísekundového mikrospánku může vozidlo při rychlosti 90 kilometrů v hodině urazit až 75 metrů.
Moderní auta jsou vybavena systémy, které dokážou rozpoznat únavu řidiče a v případě nezbytnosti i bezpečně zastavit vozidlo. Evropské nařízení z roku 2019 vyžaduje, aby byla tato vozidla vybavena systémy pro detekci ospalosti a nedostatečné pozornosti řidiče.
Přestože nové technologie přinášejí naději na snížení počtu nehod, existují osvědčené způsoby, jak předcházet únavě za volantem. „Dostatečný spánek, pravidelné přestávky, střídaní řidičů. To jsou jenom základy toho, co pro naši bezpečnost můžeme udělat,“ vysvětluje v tiskové zprávě lektor a koordinátor společnosti BESIP Oldřich Kassl.
Mikrospánek je krátká fáze spánku, která trvá od desetin sekundy až po půl minuty. Během této doby člověk nevnímá žádné vnější podměty. Řidič tak prakticky přestane slyšet, vidět a přestane se hýbat. Mikrospánek lze považovat za vyvrcholení dlouhodobé únavy nebo nespavosti.
Pokud řidič usne jen na jednu vteřinu, tak při devadesátikilometrové rychlosti ujede jeho auto 25 metrů bez kontroly. Na dálnici je to dokonce přes 36 metrů. V případě, že mikrospánek trvá půl minuty, vozidlo ujede i 750 až 900 metrů.
„Před mikrospánkem nás tělo většinou varuje. Únava, zívání, bolest nebo pálení očí nebo také neklidné sezení a nezvyklé pohyby hlavou jsou nejčastějšími varujícími podněty. Při únavě dochází ke snížení pozornosti, horšímu odhadu vzdálenosti a prodlužování reakční doby,“ uvádí na webu policie mluvčí Dagmar Sochorová.
Mikrospánku lze bezpečně předcházet kvalitní spánkovou hygienou. Důležité je, aby řidič nepřeceňoval své síly, na dlouhých trasách dodržoval přestávky a pitný režim.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.