Neděle 8. září 2024  |  Svátek má Mariana

Tři planety, Měsíc a hvězdokupy. Noční obloha nabídne v úterý a ve středu působivou podívanou

V úterý a ve středu nad ránem bude na obloze k vidění série nebeských uskupení tvořených trojicí planet Sluneční soustavy, Měsícem a hvězdokupami Plejády a Hyády. Působivá nebeská podívaná bude nejlépe viditelná krátce před rozbřeskem, ale nízko nad obzorem bude možné tato nebeská uskupení pozorovat už zhruba hodinu po půlnoci, sdělil astronom Petr Horálek z Fyzikálního ústavu v Opavě.

V úterý 30. července po půlnoci bude Měsíc vycházet velmi blízko hvězdokupy Plejády. Přibližně pět stupňů jihozápadně od jediné přirozené družice Země bude možné s pomocí malého dalekohledu pozorovat planetu Uran, později se objeví jasný Mars a ještě výraznější Jupiter. Obě planety budou u hvězdokupy Hyády s jasnou hvězdou Aldebaran. Jak bude celé uskupení pozvolna stoupat nad východní obzor, Měsíc se bude od Plejád odsouvat více k jasnému Marsu.

Ve středu 31. července se nad severovýchodem objeví Jupiter, Mars a Měsíc z pohledu pozorovatele ještě blíže, v uskupení nebeského trojúhelníku. „Spolu s oběma hvězdokupami to bude ještě pěknější pohled, neboť Měsíc bude oproti úterní situaci slabší, jeho srpek užší, a na tmavé obloze uvidíme více hvězd a také popelavý svit Měsíce na jeho Sluncem přímo neosvětlené části," uvedl Horálek. Dodal, že jihozápadně od Plejád bude možné najít malým dalekohledem planetu Uran.

Autoři | Foto pixabay.com