Výstavba cyklostezky Greenway Jizera v úseku z Železného Brodu do Líšného na Jablonecku má zpoždění. Původní termín dokončení byl letos na konci listopadu, nový je na konci dubna příštího roku. Letos bude cyklostezka hotová v hrubém stavu, řekl starosta starosta Železného Brodu František Lufinka (Za rozvoj města).
„Přes zimu se pak budou dělat ještě nějaké montážní práce, záviset bude na počasí. A musí se udělat ještě zábradlí a další bezpečnostní prvky," dodal Lufinka. Prodloužení stavby nebude mít podle starosty vliv na cenu. Vybudování čtyřkilometrového úseku v náročném terénu bude stát 94 milionů korun, zhruba dvě třetiny nákladů pokryje dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury,
Výstavba úseku cyklostezky z Železného Brodu do Líšného podél řeky Jizery začala na začátku minulého roku. Podle uzavřeného dodatku smlouvy potrvají práce o pět měsíců déle kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám na přelomu loňského a letošního roku, kdy rozvodněná řeka bránila dopravě materiálu i dělníků na stavbu.
Greenway Jizera je jednou z pěti páteřních cyklotras v Libereckém kraji. Vede od pramene Jizery na Smrku v Jizerských horách po soutok s Labem ve středních Čechách. I když se původně předpokládalo, že už v roce 2015 by mohla být celá trasa hotová, mnoho úseků ještě chybí. Trasa by měla měřit 190 kilometrů, z toho zhruba 80 kilometrů je v Libereckém kraji, hotové jsou zatím desítky kilometrů. Po dobudování tohoto úseku vznikne souvislá trasa z Železného Brodu do Turnova. Díky tomu nebudou muset jezdit cyklisté mezi těmito městy po frekventované silnici první třídy číslo 10.
Před několika lety hrozilo, že mezi Železným Brodem a Líšným nebude možné cyklostezku postavit. Řeka v této lokalitě vede úzkým údolím, na jedné straně v těsné blízkosti řeky vede právě silnice první třídy a na druhé straně je železnice. Jako jediné možné řešení se nakonec ukázalo, že povede mezi Jizerou a kolejemi. Kvůli ochranným pásmům ale léta trvalo, než projektanti nalezli kompromisní řešení, které by vyhovovalo Povodí Labe i Správě železnic, což ale výstavbu cyklostezky výrazně prodražilo.
Dělníci museli postavit lávku přes Zbytský potok, přes půl kilometru opěrných zdí či na několika místech stabilizovat břeh Jizery za pomoci kamenných monobloků. Kvůli cyklostezce se také stavěla lávka podél železničního tunelu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.