Plně provozní historickou tramvaj ve vídeňském stylu má od tohoto týdne Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Jeho zástupci si pro ni dojeli společně se zástupci Boveraclubu do rakouského soukromého muzea v Mariazellu. Tramvajový vůz typu K č. 2329 vyrobený v roce 1913 ve vagónce ve Studénce by se mohl na kolejích Liberce objevit v rámci historických jízd v roce 2026. DPMLJ totiž musí tramvaj ještě upravit pro místní provoz.
Mariazell je město ležící v rakouské spolkové republice Štýrsko. Návštěvníky vyhledávané soukromé muzeum nabídlo v květnu Boveraclubu tramvaj s tím, že mají ve svém muzeu málo místa a ve sbírce je tento typ vozu duplicitní. Po několikaměsíčních jednáních tramvajový vůz nakonec zakoupil přímo dopravní podnik. Projekt byl podpořen z rozpočtu Libereckého kraje a na financování se podílelo Statutární město Liberec.
„Samotný převoz historického unikátu proběhl tento týden. Přeprava se uskutečnila prostřednictvím speciálního návěsu firmy GRUBER Logistics, na který je možné tramvaj natáhnout bez potřeby jeřábu. Tramvaj byla při zkušebních jízdách v Mariazellu předvedena jako plně provozní, nyní ji čeká v Liberci důkladná prohlídka, a pak asi roční úpravy pro místní provoz. Zároveň bude muset absolvovat příslušné legislativou dané zkoušky,“ říká mluvčí DPMLJ Martina Poršová.
Dopravní podnik chce uvést vůz do provozního stavu pro zvláštní jízdy na standardním rozchodu a zařazení do provozu v celé síti, nejen na úseku z vozovny do Lidových sadů, kde zůstává kolejová splítka obou rozchodů. V roce 2026 by mohla zasáhnout do příležitostného provozu na historických linkách a při jízdách na zakázku.
„Vůz sice z historického hlediska do Liberce nepatří, nicméně svou architekturou připomíná jedenáctku libereckých tramvají dodaných v roce 1921 také ze Studénky. Liberec má radnici a divadlo inspirované vídeňskou architekturou, lze tedy předpokládat, že místní a návštěvníky města potěší nostalgickými jízdami i původně vídeňská tramvaj,“ dodává Poršová.
Tramvaje tohoto typu byly typické pro Vídeň, v provozu jich bylo celkem 262 a kromě Studénky byly vyráběny i v Kopřivnici a také v dnes rakouském Grazu a Simmeringu. Jejich provoz byl ukončen v roce 1972, některé z nich ještě sloužily jako pracovní nebo pro zvláštní jízdy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Je to správné rozhodnutí.Model této tramvaje v měřítku 1:87 mám,jako tramvajový nadšenec,ve své sbírce.,Určitě se tato tramvaj na standardním rozchodu podívá i do Jablonce a pokud se podaří vynikající záměr postavit tramvajovou trať do Rochlice,zavítá i tam po nové trati.Dopravnímu podniku a Boveraklubu hodně úspěchů nejen v roce 2025