Aktuálně

Atraktivní, ale těžký los pro Jablonec. Ve čtvrtfinále poháru přivítá Slavii více...

Tygři ustáli nápor Třince a vrátili se na druhé místo tabulky více...

Při požáru zachránil liberecký hasič Roman Kostelňák dítě, dostal medaili HZS více...

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Srážka vlaků u Spálova si před 35 lety vyžádala čtrnáct mrtvých

Autoři | Foto Repro Osudové okamžiky

Před 35 lety, 25. srpna 1990, se nedaleko stanice Spálov na Semilsku srazil osobní motorový vlak s protijedoucí manipulační soupravou. Čelní srážku na mostě přes říčku Kamenici nepřežilo 14 osob. Příčinou druhé nejtragičtější železniční nehody v porevolučním Česku byla nedbalá komunikace mezi výpravčími.

Motorový osobní vlak číslo 6302 se zhruba pěti desítkami cestujících vyjel z Železného Brodu krátce před jednou hodinou odpolední. Byla slunečná sobota, takže podstatnou část osazenstva "motoráku" tvořili turisté mířící do Tanvaldu a dál do Jizerských hor. Podle předchozí domluvy výpravčích se měl vlak ve stanic Jesenný křižovat s protijedoucí manipulační soupravou. Nepředpisovým způsobem vedený telefonát ale vedl k nedorozumění, jež si výpravčí uvědomili až kdy už oba vlaky jely proti sobě. Muži si svou chybu uvědomili a pokusili se osobní vlak varovat prostřednictvím obsluhy restaurace u zastávky Spálov. Jen krátce předtím však vlak projel okolo.

Do nárazu zbývaly vteřiny

Trať vedoucí romantickou soutěskou říčky Kamenice se vyznačuje četnými oblouky, které posádkám vlaků ztěžují výhled vpřed. Strojvedoucí protijedoucích vlaků se proto zahlédli na vzdálenost pouhých 30 až 40 metrů. Do nárazu v té chvíli zbývaly čtyři vteřiny. Během nich oba použili rychlobrzdu a strojvůdce osobního vlaku ještě stihl vykřiknout na cestující, aby se drželi.

Lehký motorový vůz řady 810, lidově přezdívaný orchestrion, nemohl ze střetu s nákladním vlakem vyjít bez vážných následků. Síla nárazu rozdrtila přední část prvního vozu osobního vlaku, z jehož protržené nádrže začala vytékat nafta. Shodou nešťastných náhod skončil "motorák" na železném mostě, jehož konstrukce znemožňovala uniklému palivu odtéct mimo kolejiště. Následný požár byl o to ničivější. Kdo nestačil z vlaku včas utéct mimo dosah plamenů, neměl šanci přežít. Jeden z hořících cestujících se podle svědků snažil zachránit skokem z mostu, ale pád do mělkého koryta říčky nepřežil.

V plamenech zahynulo 12 lidí z osobního vlaku, včetně strojvůdce a vlakvedoucího. Jediným přeživším členem personálu byl průvodčí, který jel v zadním vozu. Právě on se po nehodě vydal zpět na Spálov, aby zavolal pomoc. Dalších 32 zraněných osob bylo rozvezeno do nemocnic v Semilech, Tanvaldu a Jablonci nad Nisou. Dva z nich později následkům těžkých popálenin podlehli.

Mezi oběťmi i čtyřčlenná rodina

Mezi oběťmi neštěstí byla mimo jiné čtyřčlenná rodina Janatových ze Semil. Jednu oběť srážky se nikdy nepodařilo identifikovat. Podle dobového zápisu v semilské městské kronice mohlo jít o ženu vietnamské národnosti.

Vyšetřovatelé srážky vlaků u Spálova dospěli k závěru, že příčinou tragédie bylo zanedbání výkonu služby výpravčími v Železném Brodu a Jesenném. Který z nich byl hlavním viníkem se ale určit nepodařilo a soud proto oběma výpravčím udělil nepodmíněné pětileté tresty.

Nehody na železnici

Nejhorší nehodou na české železnici v historii zůstává srážka vlaků u Stéblové na Pardubicku, která si v listopadu 1960 vyžádala 118 životů. V polistopadové historii české železniční dopravy pak smutné prvenství v počtu obětí drží nehoda z června 1995. U obce Krouna na Chrudimsku tehdy do motorového osobního vlaku vrazily vagony, které železničářům ujely při posunu. Výsledkem bylo 19 zmařených lidských životů.

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, nehoda, železnice, 25. srpna, Spálov, 1990

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.