Jestliže nám oblečení objednané po internetu nesedí nebo to prostě jen není ono, stačí ho poslat zpět. Zákon stanovuje jednotná pravidla pro odstupování od smluv do 14 dnů, obchodníci si ale podmínky různě přizpůsobují. Někdy zvláštním způsobem, jako v případě poplatku za vrácení zboží, který si účtuje e-shop H&M.
„Výhodnějšími podmínkami nad rámec zákona mohou obchodníci vyjít vstříc spotřebitelům. Naopak zhoršení postavení zákazníků je v rozporu se zákonem. Společnost H & M Hennes & Mauritz CZ, s.r.o. požaduje po zákaznících povinný poplatek za zpětnou dopravu nevyhovujícího zboží, na což nemá právo,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Oděvní řetězec H&M spustil svůj český e-shop před několika měsíci. Při objednávce platí zákazník jednotný poplatek za dodání zboží ve výši 129 korun. Svojí podstatou jde o náklady spojené s cestou objednaného zboží od obchodníka k zákazníkovi. Poplatek se v případě odstoupení od smlouvy celý vrací. Potud je vše v pořádku.
Zákazník se ovšem na internetových stránkách e-shopu může také dočíst, že z vracené kupní ceny a nákladů na dodání mu bude stržen poplatek za vrácení zboží, který činí 109 korun. Co se jím rozumí, osvětlují obchodní podmínky. „Poplatkem se hradí služba poskytovaná smluvním přepravcem společnosti H&M spočívající ve vyzvednutí zboží doma u spotřebitele, hodlá-li zboží vrátit. Zákon ovšem úhradu nákladů na dopravu zboží od spotřebitele zpět k obchodníkovi ponechává na zákazníkovi. Ten musí mít možnost vybrat si takový způsob přepravy, který je pro něj cenově nejvýhodnější,“ vysvětluje Lukáš Zelený.
Proti tvrzení spotřebitelského sdružení se obchodník brání. "Vzhledem k tomu, že zákazník, zboží zakoupil prostřednictvím online obchodu, souhlasil při tomto nákupu s podmínkami pro vrácení, byl tedy informován. Zaslat zboží zpět prostřednictvím dopravní společnosti DPD, které stojí 109 korun není jediným způsobem, jak je možno toto zboží vrátit. Je možné využít i jiné služby například Českou poštu. Co se týká vrácení zboží na kamenném obchodě, bohužel není možné z kapacitních důvodů," řekla Drbně mluvčí společnosti Kateřina Papežová.
O dalších možnostech vrácení se však zákazníci jen těžko dozví. Na webu společnosti je v podmínkách vrácení zboží uvedena skutečně pouze možnost DPD. "Zákazník se informace o dalších možnostech vrácení zboží dozví při nákupu, kdy je u zboží přiložen formulář pro vrácení. Můžeme ujistit, že pečlivě pracujeme na začlenění připomínek organizace d-Test pro dosažení ještě větší spokojenosti zákazníků s našimi službami," dodala mluvčí
Takto vypadají obchodní podmínky obchodu.
Sdružení dTest si tak za svým tvrzením stojí a podle něho podmínky společnosti H&M nedávají zákazníkům na výběr, jak zboží vrátí a jak vysoké náklady nakonec ponesou. Z možnosti se podle Zeleného stala povinnost, kdy lze zboží vrátit pouze jedním způsobem.
„Nabídka obchodníka, že si zboží osobně vyzvedne, by měla být pro spotřebitele závazná pouze v případě, že obchodník současně převezme i náklady na tuto dopravu. Má-li hradit dopravu spotřebitel, musí mít alternativu pro vrácení zboží. A najde-li cenově či jinak výhodnější nabídku přepravy, nesmí být nucen k využití služby vyzvednutí zboží doma, ani k povinné platbě za ni,“ uvádí Lukáš Zelený.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.