čtvrtek 21. listopadu 2019 Albert

Výtopna v Kořenově bude návštěvníkům přístupná od července

Na nádraží v Kořenově na Jablonecku skončila bezmála po roce oprava bývalé výtopny parních lokomotiv. Návštěvníkům bude přístupná od 2. července. Zázemí budou mít ve výtopně historická železniční vozidla. Obnova zchátralé památky stála 17,7 milionu korun, řekl Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, která se o opravu zasloužila.

"Z norských fondů jsme na opravu získali dotaci 15,3 milionu korun," uvedl. Ještě nedávno šlo o jednu z nejohroženějších památek v Libereckém kraji. Od konce 80. let minulého století to byla spíše ruina, zachovaly se jen obvodové zdi. "Uvnitř bude výstava o opravě výtopny. Od doby, kdy to byla ruina, až do dnešních dnů," řekl Prokeš.

Lidé se do výtopny poprvé dostanou první červencovou sobotu při Dnu se Zubačkou a párou. Železniční společnost Tanvald se chystá na počest této události vypravit vlaky s ozubnicovou i parní lokomotivou. Další historická vozidla budou uvnitř výtopny. "Zatím tam bude stará drezína z 60. let 20. století, motorová lokomotiva přezdívaná Zapalovač z roku 1959, historický motorový vůz. Postupně budu přibývat další," uvedl Prokeš.

Podle něj zatím nemohou do výtopny zajíždět lokomotivy a další historické vozy využívané při zvláštních jízdách na trati z Tanvaldu do Harrachova. "Opravit musíme nejprve vlečku a točnu, které jsme získali do svého vlastnictví 15. června," řekl Prokeš. Zhruba 300 metrů dlouhá vlečka, která je odbočkou od hlavní trati, není využívaná přes 30 let. Opravu odhaduje Prokeš na jednotky milionů korun. Provést ji chce nejpozději na podzim.

Výtopna patří ke dvanáctikilometrové trati, která je včetně mostů, tunelu a budov od roku 1992 kulturní památkou. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je nejstrmější železniční tratí v republice, provoz na ní začal v roce 1902. Jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání až 58 promile. Železniční společnost Tanvald na trati pořádá takzvané nostalgické jízdy, za rok se historickými vlaky sveze asi 10 tisíc lidí. Součástí akcí bývá i doprovodný program na kořenovském nádraží, kde je muzeum věnované této ozubnicové trati.

Autoři | Foto Facebook

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.