Snaha správců státních pokladen v zemích EU eliminovat daňové úniky je stejně přirozená jako snaha daňových subjektů se daním vyhýbat. Jelikož motivace zúčastněných stran skrýt konkrétní ekonomickou transakci je zpravidla větší než možnosti regulátora všechny skrývané transakce odhalit, jsou do praxe uváděny různé nástroje, které mají těmto situacím zamezit. Příkladem je Účtenková loterie, jejíž koncept momentálně rozpracovává tuzemské ministerstvo financí.
Cílem účtenkové loterie je motivovat lidi k tomu, aby na otázku obchodníka „Potřebujete na nákup účtenku?“ (tj. na otázku „Vadí vám, když z nákupu neodvedu daňovou povinnost?“) namísto úsměvu a mávnutí rukou odpověděli „Ano. Jinak totiž přijdu o možnost vyhrát v účtenkové loterii peníze.“Jenže tak jednoduché to nebude. Pro rozhodování, zda investovat úsilí při registraci konkrétní účtenky do státní loterie, nejsou totiž jedinými argumenty možnost výhry a její výše. Důležitá je také pravděpodobnost, s jakou k výhře dojde.
Jako příklad země s úspěšným systémem účtenkové loterie bývá uváděno Slovensko. Po spuštění v roce 2013 bylo měsíčně losováno 29 účtenek, přičemž lidé každý měsíc do systému registrovali cca deset až dvanáct milionů účtenek. Pravděpodobnost výhry byl v řádech desetitisícin procenta. I proto se zájem participujících daňových poplatníků rapidně snížil, což slovenské ministerstvo financí donutilo reagovat změnou slosování. Nový herní systém garantuje týdně hlavní výhru (jackpot v řádech tisíců eur), výhru TV Šance 3000 eur a pak stokrát výhru 100 eur. Měsíčně tak přiřadí peněžní výhru 408 účtenkám, přičemž uplynulých měsících daňoví poplatníci do hry registrovali cca 2,5 až 3 miliony účtenek. Pravděpodobnost výhry se tak zvýšila z řádu desetitísícin procenta do řádů setin procenta.
To je stále velmi nízká pravděpodobnost na to, aby prodávající a jeho zákazník neuvažovali nad možností transakci nepřiznat a nerozdělit se o peníze z neodvedené daňové povinnosti. Pravděpodobnost odhalení je nízká, protože oběma to vyhovuje, a oproti nejisté výhře v loterii je benefit stoprocentní. Dnes to povětšinou funguje tak, že k ceně zboží obchodník přirazí DPH, kterou bez účtenky neodvede (peníze navíc) a z nepřiznané transakce navíc neodvádí další daňové povinnosti (daň z příjmu, zdravotní a sociální pojištění). Paradoxně tak může dojít k tomu, že větší tlak na přiznávání plateb dramaticky zvýší motivace nepoctivých obchodníků dělit se se zákazníkem o výnosy z neodvedené daně, tj. udržet se ve stínové ekonomice za každou cenu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.