Liberec vytvořil web upozorňující na praktiky nepoctivých prodejců, pro něž se vžilo označení šmejdi. Určený je hlavně pro seniory, kteří na něm najdou skutečné příběhy i rady, jak se bránit. Web www.liberecprotismejdum.cz je plně funkční od středy.
"Je to další kamínek v informovanosti seniorů. Na webu najdou, co mají dělat a na koho se obrátit, když nastane nějaký problém," řekl náměstek. Město podle něj vsadilo na vyváženou kombinaci informací, rad i na "určité odstrašení", takže na webu čtenáři najdou třeba skutečné příběhy podvedených Liberečanů.
Liberec loni vyhlásil nulovou toleranci vůči nepoctivým prodejcům. Na vytvoření webu spolupracoval s městskou policií a Českou obchodní inspekcí (ČOI). Je na něm třeba přehled předváděcích prodejních firem, které dostaly v uplynulých dvou letech pokuty v rámci celé republiky. Nechybějí ani kontakty na strážníky, ČOI či poradny nebo návody, jak odstoupit od uzavřené smlouvy.
Na webu jsou popsané i praktiky, jaké nepoctivé firmy používají. Novým trendem je například snaha prodejců získat pozvání přímo do bytu buď telefonicky nebo oslovením na ulici pod záminkou výhry či jiného bonusu. "Je to velmi nebezpečný jev, protože spotřebitelé jsou bez jakékoli ochrany vystaveni nátlaku ze strany školených prodejců," varuje na webu ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj Renata Linhartová. Někteří prodejci se podle ní také snaží obcházet i nové legislativní změny, když například uvádějí budoucí datum na kupní smlouvě. Prodávající totiž nesmí během organizované akce nebo před uplynutím lhůty sedmi dnů od uzavření smlouvy požadovat ani přijmout platbu za prodaný výrobek nebo službu.
ČOI loni v Libereckém kraji zjistila pochybení u 70 procent předváděcích prodejních akcí. Zkontrolovala jich 27, pochybení našla na 19 akcích. Právní moci nabyly pokuty za 594 tisíc korun.
Podle Langra jsou si autoři webu vědomi toho, že ne všichni senioři mají přístup k internetu. Ještě letos by proto město mělo začít vydávat letáky obsahující informace z webu. Distribuovat se budou do míst, kam senioři nejčastěji chodí. Cílem je dostat letáky zejména k seniorům, kteří nejsou často v kontaktu s jinými lidmi. "Protože se cítí osamělí a každá taková předváděcí akce nebo výlet je pro ně vytržením z osamění. U nich hrozí největší nebezpečí," dodal náměstek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.