Silný nárazový vítr zastavil dnes na pět hodin kabinovou lanovku na Ještěd. Rychlost větru ráno v nárazech přesahovala 20 metrů za sekundu (72 km/h), přípustných je ale jen 16 metrů (58 km/h). Jak silně fouká, ale nebyli na horní stanici schopni změřit, protože větroměr v mrazivém počasí zamrzal. Odpoledne se situace zklidnila, rychlost větru klesla na 15 metrů za sekundu (54 km/h), ve 14:30 byl provoz obnoven.
Na Ještědu foukal silný vítr už v úterý, ale na severní straně byl klid, a tak lanovku zastavit nemuseli. Dnes foukalo ze severu a foukalo kolmo na lana. "Kabinu už nad cestou to rozhoupávalo a my jsme nedokázali zajíždět do horní stanice," popsal ranní problém přednosta Vladimír Štěpán. Na vrcholu navíc vše v ledovém větru rychle namrzalo a bylo podle něj nebezpečné snažit se předměty očistit. Už ráno pokrývala podle Štěpána silná vrstva námrazy i lana, a první vozy tak musely jet hodně pomalu a opatrně.
Letošní rok je podle Štěpána výjimečný. Běžně kvůli větru za rok stojí lanovka tak dvakrát třikrát, letos už byla mimo provoz více než 14 dní. Naposledy stála lanovka 20. prosince, kdy vítr na horní stanici přesahoval v nárazech 83 kilometrů v hodině a shodil hromosvod ze střechy stanice. Mimo provoz byla lanovka několik dní i v říjnu a v listopadu. Nejsilnější poryvy větru tam ale naměřili letos v únoru, kdy rychlost v nárazech přesáhla 130 kilometrů za hodinu.
Za celý letošní rok byla lanovka včetně plánované jarní a podzimní výluky mimo provoz 43 dní, což je podle přednosty o polovinu déle než v jiných letech. Přesto bude počet pasažérů, které na vrchol vyvezla, rekordní. "Už jsme překonali loňský rok, kdy jsme přepravili 291 070 lidí," poznamenal Štěpán. Ještě v září to podle něj vypadalo, že by mohla lanovka překonat hranici 300 tisíc pasažérů, to se ale zřejmě nepodaří.
Dvoukabinová lanovka na Ještěd je oblíbenou turistickou atrakcí, v provozu je přes 80 let. Loňský počet přepravených cestujících byl nejvyšší za posledních osm let. Lanovku vybudovala na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Její stavba začala 15. června 1932 a do provozu byla dráha uvedena 27. června 1933. V letech 1971 až 1975 byla lanovka modernizována.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.