Rekordních 624 890 hektolitrů piva dodal loni na trh soukromý Pivovar Svijany na Liberecku. Je to zhruba o tisíc hektolitrů víc než předloni, kdy v největším pivovaru v Libereckém kraji uvařili 623 800 hektolitrů. Hlavním důvodem, proč výroba nerostla tak výrazně jako v minulosti, byl pokles prodeje sudového piva. Dopad na odběr piva mělo i zavedení elektronické evidence tržeb (EET) v závěru roku. Firma přišla po celé zemi zhruba o stovku odběratelů, hlavně na vesnicích.
Ve Svijanech zaznamenávají pokles odbytu sudového piva v posledních šesti letech. Zatímco v minulosti se víc piva prodávalo v sudech, teď je větší zájem o pivo lahvové. Rostoucí zájem o lahvové pivo potvrzuje i konkurenční Pivovar Hols Vratislavice. "Ještě předloni jsme 70 procent piva prodali v sudech, loni byl poměr sudového a lahvového už 50:50," řekl Jaroslav Toman z obchodního oddělení vratislavického pivovaru. Celkový výstav byl podle něj loni díky vyššímu prodeji lahvového piva zhruba o pětinu vyšší než v roce 2015. Ve Vratislavicích loni uvařili přes 100 tisíc hektolitrů, zhruba 30 procent piva vyvezli do zahraničí.
Pivovar Svijany patří do desítky největších pivovarů v zemi. Přes výrazné zvýšení výroby si uchoval tradiční způsob vaření piva, využívá i původní suroviny - humnový slad a žatecký chmel. Ještě v roce 1997 mu přitom hrozilo uzavření, když podnik převzaly Pražské pivovary. Před likvidací ho tehdy zachránila skupina lidí kolem sládka Františka Horáka, který pak dlouhá léta podnik také vedl. V roce 2015 už podle informací z obchodního rejstříku tržby společnosti překročily 1,1 miliardy korun a meziročně vzrostly o osm procent. Hospodaření skončilo ziskem bezmála 258 milionů korun, o polovinu vyšším než o rok dříve.
Od obnovení výroby v roce 1998 se podařilo produkci pivovaru zvýšit více než čtrnáctinásobně především díky investicím za více než půl miliardy korun. V letošním roce chce firma pořídit vlastní stáčírnu plechovek o obsahu 0,33 a 0,5 litru za zhruba sto milionů korun. "Dosud jsme klasické plechovky nechávali plnit u externího partnera, což už je pro nás v tuto chvíli nedostatečné zejména kvůli exportu. Do budoucna by klasické plechovky mohly tvořit zhruba deset procent objemu výroby," řekla mluvčí pivovaru Petra Winklerová. Oblíbené jsou podle ní také dvoulitrové "plechovky pro chlapy", které pivovar nabízí od roku 2015. "Loni jsme jich vyrobili 155 tisíc," dodala mluvčí pivovaru.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.