Liberec má nové technické muzeum. Vzniklo úpravou nevyužívaného pavilonu G na libereckém výstavišti díky partě nadšenců, kteří na jeho přípravě odpracovali bezplatně stovky hodin. Veřejnosti se muzeum otevře v sobotu, návštěvníci v něm najdou několik desítek historických aut a motocyklů, ale nechybí ani pro Liberec tak typické tramvaje.
Muzeum se obešlo bez evropských či jiných dotací, o to je projekt cennější, řekl při včerejším slavnostním otevření liberecký hejtman Martin Půta (STAN).
"Hlavní cílem projektu není vystavovat tady krásná auta, chceme oslovit hlavně děti, které dnes tráví spoustu času u počítačů a televize, a ukázat jim, jak je technika krásná," řekl předseda spolku Jiří Němeček. V Česku podle něj stále více chybí technicky vzdělaní lidé a to chce muzeum změnit. V plánu je proto dílna a výukový program, kde dostanou děti šanci se na obnově některých technických unikátů přímo podílet. Na přípravě programu spolupracuje muzeum s Institutem průmyslového inženýrství a také s lidmi z liberecké univerzity. "To vše ale teprve připravujeme, nejdříve jsme potřebovali otevřít muzeum," dodal Němeček.
Muzeum se také snaží oživit areál libereckého výstaviště, který leží jen pár kroků od Severočeského muzea v Liberci a budovy bývalých městských lázní, kde dnes sídlí Oblastní galerie. Historie výstaviště začala už v roce 1851 první výstavou lehkého průmyslu. Pokračovala založením Svazu mezinárodních veletrhů, na kterém se v roce 1925 podílela vedle Liberce také Praha, Frankfurt nad Mohanem, Lipsko a další města. Areál Libereckých výstavních trhů (LVT) vznikl v letech 1920 až 1930. Rozkládá se na více než 6000 metrech čtverečních a stojí na místě původního údolí Jizerského potoka, které bylo na počátku 20. století zavezeno.
V posledních letech ale výstaviště chátrá a využívá se jen sporadicky. Liberecký kraj tu chtěl vybudovat Centrum vzdělanosti Libereckého kraje, z projektu za 1,25 miliardy korun ale sešlo a výstaviště se vrátilo městu. Pak tam Dopravní podnik plánoval vybudovat za 27 milionů s přispěním evropských fondů muzeum tramvají. Ani tento záměr nevyšel, důvody byly ekonomické i politické. Až nyní se podařilo otevřít muzeum techniky. "Mnohem těžší ale bude udržet ho," dodal Němeček, který do jeho vybudování investoval spoustu svého času i peněz.
Napsala ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.