Počasí dnes3 °C, zítra1 °C
Neděle 17. listopadu 2024  |  Svátek má Mahulena
Bez reklam

Rodičům říkáme, že to, co už nezvládají, nemají dělat, říká ředitelka ruprechtické základky Pavlína Kubrová

Na začátku byl všude trochu chaos. Základkám v kraji ale po vyhlášení karantény hrály do karet prázdniny. Také díky nim si učitelé ZŠ Náměstí Míru v libereckých Ruprechticích mohli sladit, jak budou v době karantény fungovat. Jak funguje výuka v této zvláštní době popsala Drbně ředitelka školy Pavlína Kubrová.

Paní ředitelko, jak v těchto dnech probíhá výuka?
Začnu od druhého stupně. Od pátého do devátého ročníku máme online výuku. Učitel je ve škole, žák doma. Má možnost pracovat na počítači, přes program, přes který učíme, to jde i na mobilním telefonu. Všechno tohle je zdarma. Rozhodli jsme se pro jednotný systém na druhém stupni, aby nedocházelo k tomu, že jeden učitel bude využívat Bakaláře, druhý e-mail, třetí Whatsapp. Využíváme tedy online výuku přes Hangouts a Google Classroom. Děti, které nejsou počítačově gramotné – tedy do té čtvrté třídy, mají zadané učivo přes e-mail. Učitel pošle dané penzum učiva na den. Jsou s nimi ve spojení dennodenně. 

Zkouším si představit online výuku. V 8:00 „zazvoní“, připojí se učitel i žáci. Co následuje?¨
Děti mají rozvrhy. My jsme jeli klasicky podle rozvrhu, tedy až na nauky a volitelné předměty. Po tom týdnu jsme si to vyhodnotili. Zjistili jsme, že skutečně sedět šest hodin u počítače a jet online výuku je velice zatěžující, i když měly přestávky. V tom týdnu vystoupil i pan ministr Plaga, který doporučil výuku jen profilových předmětů, tedy matematiky, češtiny, angličtiny a němčiny. My jsme se rozhodli, že se budeme tím doporučením řídit. Od třetího týdne jsme tedy podle toho upravili výuku. Ta začíná v osm, někdy v devět ráno a vždy končí nejpozději v jedenáct čtyřicet. 

Miniprojekty namísto výuky

Narazila jste na problémy během online výuky?
Počítač nebo mobil u nás mají druhého stupně všichni. Data na to nepotřebují. Občas něco nezafunguje, to se může stát, ale když k tomu dojde, učitel se s nimi telefonicky nebo přes e-mail spojí a řeknou si, co a jak individuálně. Samozřejmě ne všichni mají kameru nebo mikrofon, nicméně ten program je takový, že když dítě nemá kameru, nevidí ho učitel. On ale učitele stále vidí i slyší. Když nemá mikrofon, může psát do bublinek zprávy. V tom to funguje výborně.  

V probírané látce pokračujete dál?
V látce pokračujeme dál, ale nemůžu říct, že stejným způsobem jako při standardní výuce. Děti toho nemohou stihnout tolik, co ve škole. Na druhém stupni jedeme hlavní předměty. To znamená, že se jede čeština, matika, angličtina a němčina. Ostatní předměty jsou vyučovány formou mini projektů. 

Co to znamená?
Dám příklad. Já sama jsem chemikářka, takže jsem deváťákům dala na výběr z ožehavých témat, jako je kouření – mají zjistit a zpracovat, z čeho se skládá kouř a jaký má vliv na organismus. Pak tam byl třeba ethanol, výroba piva. Měli zjistit, jak, na co a za jak dlouho se přeměňuje ethanol. Z toho chemického hlediska. Mohli si vybrat, co chtějí zpracovat. Ať už sami, nebo ve dvojicích. Nemusí to odevzdávat hned, mohou na tom pracovat po celou dobu uzavření školy. Je to náročnější téma na zpracování, mají na to tedy dostatek času. Hodnoceni za to nebudou. Dáváme jim jen doporučení, co změnit, co se povedlo nebo kde mají chybu.

Rodič učitelem

Co rodiče, kteří pracují, a ještě doma nahrazují provstupňové učitele, zvládají novou roli?
Čím je mladší dítě, tím je časová náročnost pro rodiče větší. Nejhůř jsou na tom určitě rodiče prvňáčků. Rodiče se jim musí věnovat víc. Já sama nemám stížnost, že by to nezvládali. Nicméně učitelé vždy s těmi rodinami komunikují. Úkoly nejsou povinné. Rodičům sami říkáme, že to, co už nezvládají, nemají dělat. Není to o tom, že je učitel dráb a komanduje „ještě jste mi, maminko, nedala tohleto a tohleto“. Pokud ten rodič nezvládá nebo něčemu nerozumí a toho učitele na to neupozorní, tak mu učitel zkrátka nemůže pomoci. 

Jak bude probíhat čtvrtletní hodnocení?
Tak k tomu by mělo dát podklady ministerstvo. To ale žádný manuál nevydalo. Po Velikonocích má dojít k nějaké úpravě, tak uvidíme, s čím přijde MŠMT. My zatím čtvrtletní hodnocení rozhodně neuzavíráme a známky po dobu uzavření škol nedáváme. Učitelé si jen poznamenávají, zda žáci odevzdávají příslušné úkoly a jakým způsobem pracují. Není to rozhodně o hodnocení, samozřejmě chápeme, že ne vždy se připojení podaří. 

Učitelé jsou tedy ve škole fyzicky? Probíhají porady?
Máme je každou středu. Někteří učitelé jsou přítomni fyzicky, jiní jsou doma připojení online. Jsme rozdělení do skupinek, aby se učitelé nepotkávali ve větším počtu. Učitelé u nás chodí běžně do práce a učí ze školy. Každý ve své třídě nebo v kabinetu. Jsou také učitelé, kteří učí z domova.

O tom, zda budou doma, nebo ne, rozhodují sami učitelé?
Ano. Jejich rozhodnutí je závislé třeba na tom, jak silné mají doma internetové připojení. Pak jsou tu třeba také učitelé, kteří mají sice internet vynikající, ale mají předškolní děti. To je pak těžké vykonávat práci s dítětem za zády. Je to na volbě toho učitele. Není to striktně dané. 

Jakou máte zpětnou vazbu od rodičů?
Online výukou se jim uleví. Jsou i rádi, že děti mají režim. Není to o tom, že děti spí do jedenácti a pak honí úkoly. 

Hodnocení článku je 62 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto ZŠ náměstí Míru

Štítky Ruprechtice, škola, online výuka, Google, Velikonoce, Robert Plaga, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, WhatsApp

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Rodičům říkáme, že to, co už nezvládají, nemají dělat, říká ředitelka ruprechtické základky Pavlína Kubrová  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.