Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav

TULka spouští nový obor Bioinženýrství. Zaměřuje se na zdravotnické prostředky a materiály

Nový bakalářský program Bioinženýrství zaměřený na výrobu a testování zdravotnických prostředků a materiálů pro zdravotnictví nabízí od nového akademického roku Technická univerzita v Liberci. Program se bude vyučovat na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické. Přihlášky ke studiu je možné podávat do 14. srpna, 17. a 18. srpna se uskuteční písemné přijímací testy z matematiky a fyziky nebo z matematiky a chemie, informoval mluvčí univerzity Radek Pirkl.

Bioinženýrství je nový typ multioborového studia, které propojuje přírodní vědy, zejména biologii a fyziku, a inženýrská studia. „Odborníci z této oblasti jsou v praxi potřeba, dobře to ilustrovala koronakrize letos na jaře, kdy vznikala inženýrská díla přímo určená pro interakci biologických materiálů s člověkem - filtry do roušek a další zdravotnické prostředky," řekl garant programu David Lukáš, jeden z vědců, kteří iniciovali výrobu nanoroušek na univerzitě v době pandemie.

Studenti se zaměří na studium a vývoj umělých náhrad tkání, například nervové tkáně, kůže, kostí či cév. Důležitým tématem budou kryty popálenin nebo ran po chirurgických zákrocích. „Zabývat se budeme také cíleným uvolňováním léčiv z těchto krytů," doplnila Věra Jenčová z katedry chemie. Jednou ze základních dovedností absolventů bude tvorba scaffoldů - nosičů pro buněčný růst, které jsou základem pro aplikace v tkáňovém inženýrství.

Na přípravě nového programu spolupracovali liberečtí vědci s odborníky z Alabamské univerzity v Birminghamu a dalších dvou univerzit ve Velké Británii a USA a rádi by tam v budoucnu poslali studenty i na stáže. Absolventi programu se uplatní ve zkušebních laboratořích kontroly kvality ve zdravotnickém a farmaceutickém průmyslu nebo v podnicích a institucích zabývajících se vývojem biomateriálů. Akreditaci už fakulta získala i pro navazující magisterský program. „Otevřeme ho od akademického roku 2021/2022," dodal Lukáš.

Autoři | Foto TUL