Aktuální situace nahrává vývojářům různých aplikací, které více či méně nahrazují návštěvu lékařské ordinace. Během krátké doby se jich objevila celá řada. Některé mají i desítky tisíc registrovaných uživatelů. Podívejte se na výběr pěti aplikací, které redakci Drbny nejvíce zaujaly.
V sobotu zahajuje ostrý provoz aplikace Doktor do kapsy, do které se jen v přeregistraci přihlásilo 18 tisíc uživatelů. „Aplikace umožňuje svým uživatelům nejen primárně kontakt s lékařem na dálku, ale bude mít i celou řadu dalších užitečných funkcí. Více z menu, bych ještě nyní před spuštěním, raději prozrazovat nechtěl,“ shrnul jednatel společnosti eMedic Development Jaroslav Ptáček.
Původně se měla aplikace spustit až po letních prázdninách v polovině září, ale vzhledem k dění kolem koronaviru vývojáři během ledna termín spuštění přehodnotili. „Od samého počátku projektu nám šlo o více než jen o vytvoření dalšího nástroje, který uživateli umožní pouze komunikaci s lékařem na dálku jako to nabízí "X" podobných projektů. Na to je plně dostačující skype nebo video hovor. Naopak našim cílem bylo vytvořit plnohodnotného zdravotního pomocníka, kterého bude mít každý uživatel kdykoliv při sobě a k dispozici, a to jak v podobě aplikace ve vašem mobilním telefonu nebo v možnosti vyhledat si a spojit se s lékařem skrze aplikaci přes počítač nebo tablet,“ doplnil.
Naopak už třináct let funguje největší česká medicínská online poradna a průkopník v oblasti telemedicíny portál Ulekare.cz. Více jak 250 lékařů včetně desítek specialistů obslouží průměrně 2 500 uživatelů měsíčně. Poradna je pacientům k dispozici 24 hodin 7 dní v týdnu nejen na webu, ale i přes mobilní aplikaci.
„Léta jsme budovali informační službu, která měla pomoci jednotlivci zorientovat se ve zdravotním problému. Lidé k nám ale zcela přirozeně začali chodit pro radu, protože jsme byli jediná platforma, kterou vytváří výhradně tým lékařů, a tak jsme zjistili, že je tu pro takovou službu velký potenciál,“ říká už dříve pro CzechCrunch Tomáš Šebek, který projektem způsobil menší revoluci ve zdravotnictví.
Před měsícem se souvislosti s probíhající pandemií nového koronaviru rychle spustila služba VideoDoktor.cz, která slouží k tomu, aby se lékaři a pacienti mohli bezpečně a bezkontaktně spojit.
Do služby se během prvních čtrnácti dnů provozu registrovalo více než 2 500 poskytovatelů zdravotní péče a více než 40 tisíc pacientů.
Aplikace funguje tak, že se pacient nejprve zaregistruje, následně požádá poskytovatele o videohovor a to buď konkrétního lékaře nebo popisem svých obtíží více lékařů.
Pacient obdrží pozvánku, přihlásí se v termínu hovoru, který byl uveden v pozvánce. Jakmile pacient otevře videohovor je na to upozorněn lékař, který pozvánku vystavil a připojí se k pacientovi.
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra v dubnu otevřela pro své klienty další možnost léčby na dálku, a to prostřednictvím Virtuální kliniky EUC.
„Kromě toho, že všichni čelíme ohrožení koronavirem, je ve společnosti velké množství obyvatel s chronickými nemocemi, onkologických pacientů či lidí s jinými potížemi. A těm musíme zajistit dostupnou lékařskou péči i v době epidemie, kdy je provoz řady ordinací omezen. Využití kapacity Virtuální kliniky EUC a jejích 26 zdravotnických zařízení je podle nás efektivní a smysluplné řešení, kterým rozšiřujeme nabídku služeb pojištěncům,“ říká generální ředitel pojišťovny David Kostka.
Pacient může konzultovat s lékařem svůj zdravotní problém diskrétně z domova. Potřebuje k tomu pouze mobil nebo počítač a připojení k internetu. Lékaři ordinují ve Virtuální klinice od pondělí do pátku od 8:00 do 18:00 hodin. Lékař odpoví obvykle do 60 minut. Bez návštěvy ordinace, pouze pomocí vzdálené komunikace, je možné vyřešit zhruba 60 procent potíží.
Virtuální klinika je dostupná pro všechny klienty pojišťovny ministerstva vnitra bez ohledu na to, jestli jsou registrováni u praktických lékařů skupiny EUC.
„I když se jedná z hlediska úhrad prozatím o přechodné řešení, které souvisí s epidemiologickou situací, vnímáme to i jako příležitost vyzkoušet reakce klientů na vzdálenou formu poskytovaných zdravotních služeb. Služba má dobrý ohlas,“ dodává generální ředitel Kostka.
Komunikaci mezi pacientem a lékařem umožňuje také služba DOKi. Pro uživatele je zdarma a má za cíl usnadnit komunikaci tak, aby lidé nemuseli chodit ke svému praktickému lékaři nebo specialistovi do ordinace.
Na rozdíl od jiných služeb DOKi.cz nevytváří novou online nemocnici nebo kliniku. „Naším hlavním cílem není vytvoření seznamu množství často anonymních lékařů, kteří odpovídají na jednotlivé dotazy pacientů, které neznají, nýbrž posílit, usnadnit a ukotvit komunikaci pacientovi s jeho vlastním lékařem, který má k dispozici pacientovu kompletní anamnézu, a to ať už na úrovni praktického lékaře nebo specialisty,“ dodává spoluzakladatel projektu Petr Krejčí.
DOKi je možné ovládat odkudkoliv z jakéhokoliv zařízení, není dokonce nutná ani instalace do mobilu, tabletu nebo počítače. Lékař se zaregistruje online na DOKi.cz a ihned po ověření operátorem služby může začít službu používat. Systém je zabezpečený, šifrovaný a v rámci programu podpory nových technologických projektů ho podpořil Amazon možností využít datová centra nejvyšší certifikace.
„V tuto chvíli jsou lékaři zavalení emaily, smskami, telefonáty nebo zprávami na Whatsapp a ztrácí jakoukoliv kontrolu nebo evidenci nad vztahem se svými pacienty. Strukturovaná a zabezpečená komunikace je tak více než nutností, aby se informace neztratily pro kartotéku,” uzavřel Krejčí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.