Začínali s tužkou, papírem a telefonem v ruce. Dnes dispečeři Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje (ZZS LK) mají k práci nejmodernější technologie, které jim pomáhají každoročně zachránit desítky tisíc lidských životů. Jen v uplynulém roce přijali na tísňové lince 155 celkem 82 351 hovorů.
Na záchranné službě na dispečinku, který je srdcem všeho, slouží pět lidí přes den a pět lidí v noci. Na jednoho dispečera připadne 90 tisíc obyvatel. „V rámci České republiky je to unikum, běžně je to 130 – 190 tisíc obyvatel na dispečera, ale jinde v republice jsou stavy dispečerů poddimenzované a nám se je naštěstí daří držet,“ popsal vedoucí operačního střediska ZZS LK Petr Matějíčka. Celkem v Liberci pracuje 29 kmenových dispečerů, jimž vypomáhá šest záchranářů a 4 studenti Technické univerzity v Liberci, kteří nehovoří s volajícími, ale vyřizují za dispečery agendu.
Tři dispečeři ze směny vždy přijímají tísňová volání, dva řídí provoz v celém kraji. Sledují, která posádka je na výjezdu a co právě dělá, hlídají, aby celý kraj byl stále dostatečně pokrytý dostupnou pomocí.
Vedoucím dispečerem směny je například Michal Zápotocký, který pracuje u záchranky už pětadvacet let. Začal ve výjezdu jako řidič, následně byl záchranář a i nyní, když je na dispečinku, si i tak drží možnost být ve výjezdu, aby neztratil kontakt s terénem. Když šéfuje dispečinku, věnuje se tak zvanému operačnímu řízení ve zdravotnictví.
„Na základě toho, jak kolegové převezmou tísňové výzvy od volajících zpracuji a navrhnu vhodný typ osádky, která má vyjet, zda rychlá zdravotnická pomoc nebo i lékař, vrtulník nebo navrhnu jiné řešení. Na základě informací od kolegů se snažím, aby se k pacientovi dostala co nejdříve ta nejvhodnější posádka,“ vysvětluje Zápotocký. Pod palcem má řízení všech posádek v kraji, říká jim, kam jet, zjišťuje, zda nepotřebují něco na místě, posílá je do konkrétních nemocnic a podobně.
Záchranářům výrazně pomáhají moderní technologie, které mnohé dovedou. Díky nim například dispečeři přesně dokážou určit místo volajícího člověka, ale i třeba sledovat pohyb záchranářů, ať ve voze, tak i v terénu, například když zasahují třeba v Jizerských horách, tak aby i o nich byl přehled. V tom jim od loňského roku významně pomáhá lokalizace cestou AML. Jakmile někdo zavolá z mobilu na tísňovou linku, jeho telefon automaticky nejpozději do 25 vteřin odešle na operační středisko přesné lokalizační údaje přístroje. Ty operátor vidí na obrazovce svého počítače a může tak lépe navigovat sanity s pomocí.
Veškeré informace o pacientech a zásazích záchranáři zapisují do tabletů, které nosí stále při sobě. Aplikace MedText, která je v nich nainstalovaná, záchranářům umožňuje odesílat zapsaná data o stavu pacienta přímo do nemocnice na urgentní příjem, kde tak mají potřebné informace k dispozici ještě dříve, než k nim pacient dorazí. Souhrnná informace se zároveň odesílá na dispečink ZZS LK.
„Stále se snažíme jít dopředu a modernizujeme všechny technologie, aby tísňová linka 155 fungovala v každém okamžiku na 100 procent. Musíme reagovat na to, že v oblasti informačních technologií jde vývoj neuvěřitelně rychle dopředu. V podstatě stále zavádíme různé novinky,“ uvedl ředitel ZZS LK Luděk Kramář.
Další novinkou je například aplikace LifeNet, jejíž prostřednictvím mohou posádky přímo z terénu poslat na dispečink záznam EKG ošetřovaného pacienta, operátor jej obratem pošle sloužícímu lékaři na telefon a ten už s posádkou na místě může konzultovat stav na základě přesných hodnot.
Velkým pomocníkem pro záchranáře je také jednostranný obrazový přenos přes aplikaci Záchranka. Operátor volajícímu přes SMS pošle link a jakmile na něj volající klikne, umožní přímý přenos z místa události na operační středisko. Operátor tak má přehled o situaci na místě a může lépe dávat pokyny potřebné k záchraně života a zdraví pacienta. Nedávno toto použili liberečtí dispečeři například při vážné dopravní nehodě, kde jim pomáhal přenášet obraz svědek.
„Nebo když volala zoufalá maminka, že se její malé dítě celé osypalo. Dispečeři se mohli podívat, jak dítě vypadá prostřednictvím obrazu, a nakonec nebylo nutné jezdit do nemocnice,“ vzpomenul Matějíčka.
Všichni záchranáři ZZS LK mají ve služebních telefonech také nově nainstalovanou aplikaci My ZZS. Přes ni od operátorů dostávají pokyny k výjezdu, operátoři je mohou kdykoliv lokalizovat a záchranářům aplikace také umožňuje přímé zabezpečené konzultace se sloužícími lékaři, aniž by hovor musel zajišťovat dispečink.
A pokud by systém selhal? I na to jsou záchranáři připravení. Hlavní pojistkou je v tomto ohledu aplikace Blackout, kterou mají k dispozici na nezávislých tabletech a přes kterou jsou v případě nouze schopni řídit provoz v celém kraji. Mají v ní přehled o posádkách, mapové podklady – zkrátka vše, co k péči o volající potřebují.
„Stěžejní je pro nás spolupráce s dalšími složkami IZS, kde přenos potřebných informací běžně funguje. V současné době intenzivně pracujeme na tom, aby se zlepšil i přenos informací mezi námi a Horskou službou, která je pro nás velmi důležitým partnerem,“ uvedl vedoucí operačního střediska Matějíčka. „Zejména v turistických sezónách, kdy se seběhne více událostí najednou, je opravdu potřebujeme. Byli bychom rádi, aby byli zaneseni v našich systémech a aby přenos informací mezi Horskou službou a ZZS LK probíhal stejně jako u našich vlastních posádek,“ dodal.
Stejně tak jsou záchranáři rádi i za aktivní spolupráci s hasiči nebo strážníky napříč celým kraje, zejména v případech, kdy je třeba využít přístroje AED, jichž jsou po celém kraji k dispozici už téměř dva tisíce.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.