Vybudování heliportu v Krajské nemocnici v Liberci výrazně zvýšilo šance pacientů na přežití. V minulosti musel vrtulník letět na letiště, kde pacienta přeložili do sanitky a pak ho čekala cesta přes město, což představovalo dalších deset až 15 minut. Dnes pacient putuje přímo z vrtulníku na urgentní příjem nemocnice.
I díky tomu byla u 180 pacientů s mnohačetným poraněním, které loni traumatologie v Liberci ošetřila, úmrtnost jen osmiprocentní. Novinářům to dnes řekl přednosta traumacentra Richard Lukáš. V Česku je přitom průměrná úmrtnost u takových případů přes deset procent, v Evropě dokonce kolem 15 procent.
Vybudování heliportu je podle lékařů obrovským přínosem zejména pro pacienty, kterým zkrátí dobu, kterou stráví na cestě do nemocnice. "Pro nás to není jen o zkrácení časů, umožní hlavně rychlejší transport do center, která tu jsou, jako je traumacentrum, kardiocentrum či neurocentrum," řekl ředitel Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Vladimír Hadač. S vybudováním heliportu podle něj přibylo i vzletů. Loni jich měli liberečtí letečtí záchranáři 570, z toho kolem 430 bylo primárních - do terénu. Záchranka ale létá i do sousedního Středočeského a Královéhradeckého kraje, v Liberci vrtulník přistál jen 408krát.
Heliport slouží v Krajské nemocnici Liberec od loňského června. O jeho výstavbě se léta diskutovalo, realizaci ale brzdil nedostatek peněz. Stavět se začalo až v roce 2013 s pomocí evropské dotace. Přistávací plocha přišla na 41 milionů korun, z toho 29,75 milionu získala nemocnice z evropských fondů. Nemocnice zvažovala šest variant heliportu, nakonec vybrala takzvanou trojnožku, což je ocelová konstrukce tyčící se do výšky 20 metrů nad parčíkem v dolní části areálu.
Přistávací plocha je vyhřívaná a vybavená světly a umožňuje tak přistání vrtulníku i v noci. Vrtulníky mohou v nemocnici přistávat celoročně, a to dokonce i těžké vojenské stroje o hmotnosti 6,4 tuny. Železobetonová přistávací plocha ve tvaru talíře má průměr 30 metrů a je ve výšce pátého patra sousedního pavilonu chirurgie, s nímž ho spojuje ocelová lávka. Hmotnost ocelového skeletu je 230 tun. Veřejnosti je přístupná plošina ve výšce zhruba pěti metrů, ve výšce 17,5 metru je ještě druhá plošina, ta ale slouží jen pro technické účely.
Rok provozu zatím žádné zásadní slabiny v projektu neodhalil. Velké obavy byly především z hluku vrtulníku a tlaku vzduchu. "Žádné okenní tabulky to ale zatím nevysklilo," poznamenal primář ARO Dušan Morman. Přesto se nemocnice rozhodla investovat do výměny oken pavilonu chirurgie za kvalitnější. Výměna přijde na 16 milionů korun a dělá se za provozu.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.