Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
Člověk si připadá jak ve zlém snu. Když přijde řeč na digitalizaci ekonomiky, politici si mohou hlavy ukývat, hlasivky vykřičet a klávesnice utweetovat: „Chceme. Digitalizujeme. Modernizujeme. Podporujeme flexibilitu. Zvyšujeme konkurenceschopnost. Dotujeme. Zařídíme.“ V praxi se však děje přesný opak. Důkazem budiž připravovaná novela zákona o silniční dopravě, která popírá evropské trendy a směřuje odvětví osobní dopravy do rukou dobyvatelů renty. Kdy už si politici konečně uvědomí, že doba se změnila?
Nekompromisní regulace taxislužby měla být odpovědí na informační asymetrii v přepravě osob vznikající mezi zákazníkem (nevyzná se) a řidičem (vyzná se až moc dobře). Selhávala po desítky let! S nástupem moderních technologií již ale není tak snadné zákazníka okrádat. Je to prakticky nemožné. Na internetu si vyhledám předpokládanou cenu jízdy, přes mobil si vyberu řidiče s výborným hodnocením a typ auta dle mé cenové preference, on-line sleduji trasu jízdy, jejíž záznam se uloží a můžu se k němu zpětně kdykoliv vrátit, třeba při reklamaci nesrovnalostí. O nich můžu obratem informovat ostatní zákazníky a varovat je. Tečka. Čekali byste, že politici podpoří všema deseti tento typ služby, jež v Česku úspěšně nabízí několik platforem, včetně hojně omílaného Uberu? Spletli byste se.
Povinné zkoušky z místopisu ulic českých měst. Psychotesty jako při vstupu do armády. Používání taxametru namísto moderní GPS lokalizace. Písemné smlouvy pro smluvní přepravy namísto elektronického kontraktu v mobilní aplikaci. Možnost stanovení typu, barvy, rozměrů či obsahu motoru auta. Povinné značení vozů žlutou lampou TAXI... Vítejte v České republice, ekonomice 21. století!
Nerozumím tomu, proč se pořád střílíme do vlastní nohy. Zatímco se moderní, digitalizované ekonomiky vydávají cestou boření bariér, které dosud chránily odvětví před konkurencí a umožňovaly vyvoleným držitelům licence generovat vysoké zisky, my znovu „vymýšlíme kolo“. Ve Finsku došlo k liberalizaci podmínek celého odvětví pro výkon taxislužby a smluvní přepravy osob, která zmírňuje podmínky pro získání licence a je technologicky neutrální k výpočtu ceny za poskytnutou službu, tedy nelpí na využívání taxametru. V Estonsku zákon dokonce definoval kategorii smluvní přepravy s objednávkami za předem známou cenu cesty, které udělil některé výjimky (využití elektronické aplikace, značení vozu), ale zároveň zakázal požívat výsady klasických taxíků (nabírání zákazníků na ulici, značená stanoviště, využívání rychlých jízdních pruhů v městské dopravě). Proč se proboha jednou neinspirujeme zde?
Pokud novela projde, nedotkne se jen velké nadnárodní firmy, o které se neustále píše. Ohrozí desítky malých českých firem, z nichž některé vozí třeba seniory z hospiců do nemocnic. Především pak násilně převrátí trend, k němuž jako společnost směřujeme – lidé nebudou chtít vlastnit auta, ekonomicky se jim to nebude vyplácet. Budou chtít sedat do cizích aut cizích lidí a vozit se za peníze. Tedy jen v případě, že jim to zákony umožní.
Pokud budeme podobnému jednání stavět bariéry, nemůžeme se divit, že pro lidi nebude atraktivní sednout do licencovaného taxíku, jehož vlastník musel splnit tolik nákladných příkazů, že je zcela logicky všechny promítá do ceny poskytované služby, kterou pak chce konzumovat jen turista, byznysmen nebo unavený rezident vracející se domů v pozdních nočních hodinách. Města budou plná nevyužívaných aut. A politici budou přemýšlet, co si počít? Zase regulovat? Jasně, co jiného s tím...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.