Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Víte, že pořadatel zájezdu může změnit termín i cenu?

Těšíte se na dovolenou, ale najednou vám pořadatel oznámí, že odjezd se o den odkládá nebo že zdražuje. Zákon to umožňuje, a když zákazník včas nereaguje, může to znamenat souhlas se změnou smlouvy. Pravidlo, že mlčení znamená souhlas, v právu běžně neplatí, najdou se ale výjimky.

Jednou z nich je situace, kdy cestovní kancelář kvůli vnějším vlivům musí změnit podmínky smlouvy o zájezdu. „Občanský zákoník k tomu říká, že pořadatel může navrhnout změnu,“ říká Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest, a dodává: „Zákazník, který nesouhlasí s novými podmínkami, může od smlouvy odstoupit, ale pokud to pořadateli neoznámí, pak platí, že se změnou souhlasí a pojede na upravený zájezd.“ Pořadatel může pro odstoupení od smlouvy určit lhůtu, která nesmí být kratší než pět dní a musí skončit před zahájením zájezdu.

Bez zákazníkova souhlasu se v některých situacích může měnit i cena zájezdu. Pořadatel může změnit cenu zájezdu jen ze tří důvodů, a to když se nejpozději 21 dní před jeho zahájením zvýší cena za dopravu včetně pohonných hmot, platby spojené s dopravou, tedy letištní či přístavní poplatky, anebo se zvýší kurz koruny použitý pro výpočet ceny zájezdu o více než 10 %. „Cena se ale nezvýší automaticky, možnost a přesný způsob výpočtu zvýšení musí být předem domluven, často je tedy součástí obchodních podmínek. Pořadatel navíc musí zákazníkovi odeslat oznámení o zvýšení ceny,“ vysvětluje Miloš Borovička. Pokud to udělá později než 20. den před zahájením zájezdu, zákazník nemusí zvýšení ceny hradit.

Opačně to ale nefunguje. Pokud by koruna posílila, zlevnila by se doprava či poplatky s ní související, zákazník nedostane nic zpět a vše jde do zisku cestovní kanceláře. Zákonná úprava je tak vůči zákazníkovi nevyvážená, protože se pouze přenáší podnikatelské riziko pořadatele na zákazníka a zpět ne. „Již několik let se připravuje nová evropská směrnice o zájezdech, která má stanovit povinnost vracet peníze, když dojde ke snížení nákladů,“ říká Borovička a dodává: „To se samozřejmě nelíbí cestovním kancelářím, které tvrdí, že vracení peněz nemůže v praxi fungovat, přitom je to jen opačný princip toho, co už léta dělají.“

Tisková zpráva

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky zájezd, cestovní kancelář, doprava, DTest

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.