Dluhy byly důvodem, proč Richard Rákosník v Jablonci nad Nisou roky vyráběl amfetamin. Řekl to při pátečním hlavním líčení u soudu v Liberci. Droga byla určená hlavně pro švédský trh. Rákosník jí vyrobil stovky kilogramů. V případu je obžalováno osm lidí, hrozí jim až 18 let vězení. Devětapadesátiletý Rákosník má status spolupracujícího obviněného stejně jako třicetiletý Alexandr Cepek, který drogu vozil do Švédska autobusem a vydělal si tím 1,3 milionu korun.
Laboratoř na výrobu amfetaminu byla v suterénu obchodního centra v Jablonci v Poštovní ulici, které Rákosník spoluvlastnil. Policisté varnu odhalili loni, podle znalců v ní mohlo být vyrobeno 650 až 880 kilogramů drogy.
Obžaloba se týká let 2013 až 2016 a výroby a prodeje 263 kilogramů amfetaminu v hodnotě 75 milionů korun. Zhruba třetinu z tohoto množství se podařilo policistům v Česku a zahraničí zadržet. Rákosník u soudu uvedl, že výrobu amfetaminu znal už z dob studia v 80. letech minulého století, kdy získal ruský recept z roku 1942.
O výrobě drogy začal podle své výpovědi uvažovat někdy v roce 2002, kdy se dostal kvůli problémům spojeným s výstavbou obchodního domu do konkurzu a dlužil řádově desítky milionů korun. Splatit měl tehdy nakonec kolem čtyř milionů korun. Dluhů se ale nezbavil ani v dalších letech, peníze si půjčoval od známých i lichvářů.
„Úroky byly až 20 až 30 procent měsíčně," uvedl Richard Rákosník.
Od jednoho lichváře si půjčil půl milionů korun, nakonec mu zaplatil pět až šest milionů korun. Amfetamin začal syntetizovat už v roce 2004, naplno se tomu prý začal věnovat někdy po roce 2008. Hlavními odběrateli byli podle obžaloby sedmapadesátiletý Luka Luburic a o šest let mladší Tibor Karnel. První původem z bývalé Jugoslávie, druhý z Maďarska a oba žijící hlavně ve Švédsku. Oba vinu odmítají.
Na dodávkách se podle Rákosníka domluvili na schůzce v roce 2009 či 2010. Rákosník také řekl, že tehdy dostal od Karnela na rozjezd 50 tisíc eur (cca 1,3 mil. Kč). První transporty se prováděly letecky, pilot i posádka byli Arabové. Rákosník uvedl, že jim na letišti v Mnichově Hradišti předával zhruba 40 až 50 kilogramů drogy. Podle něj šlo asi o tři cesty, než se Arabové odmlčeli. Důvod neznal.
„Říkalo se, že tuto službu dělají po celé Evropě a pravděpodobně je někde zavřeli," dodal Rákosník.
Jako dopravní prostředek k přepravě amfetaminu začal gang poté využívat auta. Po zadržení kurýra a Karnela v roce 2011 ve Švédsku byly podle Rákosníka kontakty přerušeny a znovu je obnovili v roce 2013. Drogu dopravovali kurýři do Švédska podle Rákosníka automobily, autobusy na mezistátních linkách a v jednom případě bylo využito i malé maďarské letadlo.
Odhalit fungování skupiny bylo pro kriminalisty těžké. Rákosník u soudu řekl, že nepoužívali mobily, ale většinou se domlouvali při osobních setkáních v Kodani, Švédsku či na Balkáně. Na schůzce si zároveň dojednali termín dalšího setkání.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.