čtvrtek 17. června 2021 Adolf

Pozor na podvodníky, vydávají se za pracovníky bank i za policisty

Policisté v Libereckém kraji opět varují před podvodníky. Ti se vydávají za pracovníky bank a policisty a z důvěřivých lidí se snaží vylákat úspory. Policie v poslední době eviduje desítky takových případů.

Podvodníci používají poměrně sofistikované metody, jednou z nich je takzvaný spoofing. To znamená, že dokážou napodobit jakékoliv telefonní číslo včetně infolinek bank a nyní dokonce i Policie ČR.

Podvodníci osloveným klientům bank tvrdí, že zjistili napadení jejich účtu. „Tito domnělí pracovníci banky svými tvrzeními vystraší osobu, které volají, přičemž jejich hlavním cílem je získat její peníze. Sdělí, že je nutné, aby finanční prostředky byly z vlastního účtu okamžitě převedeny na jiný účet, který jim sdělí, s tím, že budou po vyřešení celé věci následně vráceny, což se samozřejmě nestane,“ řekla mluvčí policie Vladimíra Šrýtrová.

Kontakt od policie

V rámci důvěryhodnosti tvrzení podvodníci využívají další trik. Lidem řeknou, že případ řeší policie a že je bude v následujícím telefonátu policista kontaktovat. „Skutečně jim vzápětí zavolá "podvodný policista", aby dokázal tu svou legendu. Působí to vše velmi věrohodně,“ dodala mluvčí.

Jednou z metod těchto podvodů je, aby člověk jednal rychle, okamžitě a mnohdy ve stresu. Umí využít manipulativní techniky, kdy člověka zastihnou někde v obchodě, v zaměstnání, kde není v klidu a dostanou ho do stresu. „Vše působí profesionálně. Zavolá člověk, který se tváří, že je z nějakého call centra, za ním je skutečně slyšet nějaký ruch a další hlasy a navíc se odvolává na policistu, který skutečně zavolá. Většinou při tom podvodníci využívají reálná jména i reálné útvary. A také reální čísla call centra bank nebo Policie ČR, která skutečně existují,“ popisuje Šrýtrová.

Česká bankovní asociace zaznamenává i další případy, které se týkají dalších scénářů. Opět kontaktuje zaměstnanec banky klienta s tím, že jsou jeho peníze na účtu v ohrožení. Přinutí člověka veškeré peníze vybrat, pošlou mu QR kód, a prostřednictvím tohoto kódu dále vložit do tzv. bitcoinového bankomatu. I zde jsou peníze nenávratně pryč.

Nic neřešit na dálku

Nechybí ani další scénář, kdy pracovník banky nabídne klientovi, že vše společně vyřeší na dálku. Klient dá útočníkovi vzdálený přístup do jejich PC, kdy podvodníci požadují instalaci programů AnyDesk a TeamViewer pro získání vzdáleného přístupu k počítači, čímž jim lidé nadiktují i přístupové údaje nejen k jejich počítači, ale nakonec i do internetového bankovnictví. 

Pokud člověk informuje banku ihned poté, co se mu něco takého stalo, je ještě reálná šance, že banka muže transakci zastavit. 

Kde berou podvodníci telefonní čísla? „Dochází k úniku například ze sociálních sítí nebo i z různých e-shopů, kde lidé například v minulosti platili za objednané zboží,“ popsala mluvčí policie.

Podle ní ale žádná banka se svými klienty nikdy nejedná tímto způsobem. „Nikdy po klientovi nemůže chtít přístupové údaje k bankovním účtům, hesla, PIN kódy. To vše jsou údaje, která se nikomu nesdělují, a to ani v této době, kdy se kvůli pandemii omezují osobní kontakty a komunikace probíhá telefonicky či psanou formou,“ uzavřela Šrýtrová.

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky podvod, Policie ČR, spoofing, banky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.