Před 77 lety se začal v Liberci a jeho okolí realizovat projekt takzvané Hitlerovy dálnice. 18. dubna 1939 v místě dnešní tramvajové zastávky Spáleniště provedl slavnostní výkop zástupce župního vedoucího Fritz Köllner a výstavba mohla začít. Dodnes jsou na několika místech ve městě patrné terénní úpravy.
Asi největší dochovanou částí je propustek nedaleko Karlova. Padesát metrů dlouhou betonovou stavbu zde doplňuje i násep mostu, který ale nikdy nevznikl.
Projekt dálnice byl více než velkorysý. Měla vést od Mimoně a do Liberce se měla dostat tunelem pod Ještědem. Ten byl plánovaný na místě dnešního Panského Lomu. Odtud pak měla auta pokračovat přes Hanychov a Karlov k Bílému Kostelu a Chrastavě, kde už ji víceméně kopíruje současná silnice. Dálnice pak měla pokračovat na Görlitz a v Německu by se napojila na německou dálniční síť.
Liberec tak měl být spojnicí mezi Berlínem a Vídní na trase Žitava – Liberec – Pardubice - Brno. Tato varianta měla být dokonce o 32 kilometrů kratší než všechna v té době existující spojení.
K tomu ale již nikdy nedošlo, Obrat ve válce přinesl i stopku podobným projektům v libereckém územním plánu z devadesátých let se ale se silnicí stále počítalo. Prý jako s alternativou k současnému průtahu městem.
Zbytky říšské dálnice jsme zmapovali před dvěma lety. Článek najdete tady
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.