Aktuálně

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Jízdné v rámci IDOL v kraji od ledna podraží o 5 %, vyjma ročních síťovek

Autoři | Foto KORID LK

Od ledna příštího roku chce Liberecký kraj zvýšit cenu za cestování v integrovaném dopravním systému IDOL. Cestování regionální dopravou má být dražší zhruba o 5 %. Zdražení se však nedotkne ročních síťových jízdenek, kterými lze v rámci kraje cestovat ve všech hromadných dopravních prostředcích. Kvůli jejich vysoké pořizovací ceně, přestože v propočtech nabízí při pravidelných jízdách nejlevnější způsob cestování, připravuje kraj také jednu novinku. Je jí možnost platit za síťovou roční jízdenku formou pravidelných měsíčních plateb.

„Průměrné navýšení jízdného o 5 % je reakcí na kumulovanou výši inflace za poslední dva roky, protože loni k navýšení jízdného nedošlo,“ vysvětluje jednatel společnosti KORID LK Otto Pospíšil.

„Změny kraj připravil s ohledem na ekonomickou situaci i potřeby cestujících. Nechceme přistupovat ke skokovému zdražování, proto je navržené navýšení spíše kosmetické,“ uvádí statutární náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort hospodářského a strategického rozvoje Edvard Kožušník (Spolu).

Například cena jízdného na trase Liberec – Hrádek nad Nisou se tak zvýší při platbě v hotovosti z 54 korun na 56 korun. „Bezhotovostní platbou přijde tato jedna cesta na 45 korun, 7denní časová jízdenka na trati na 360 korun, 30denní na 1170 korun, 90denní na 3330 korun a roční už se nenabízí, protože tam je výhodnější využít roční síťovou jízdenku za 10 tisíc korun,“ udává příklad nových cen na jedné z vytížených tratí kraje Pospíšil.

Cestující si v Libereckém kraji může v rámci IDOLU vybrat mezi jednotlivou jízdenkou pro jednotlivé jízdy, časovým relačním předplatným, neboli časovkou, nebo celosíťovým jízdným, takzvanou síťovkou. „Když bych měl přiblížit rozdíl mezi časovkami a síťovkami, tak laicky řečeno časovky jsou zvýhodněné jízdenky pro nějakou konkrétní relaci  - například Liberec  - Frýdlant, Liberec – Jablonec, Turnov – Semily a podobně. Ty se využívají především na pravidelné dojíždění na jedné trase. Pokud už ale cestující jezdí na nějaké delší trase a třeba několika tratích, vyplatí se mu určitě síťová jízdenka. S tou totiž může volně cestovat v rámci IDOLU po celém regionu, to znamená v celém Libereckém kraji s přesahem do Středočeského, Královéhradeckého, Ústeckého kraje, do Německa i Polska,“ vysvětluje Pospíšil.

Roční síťovku bude nově možné uhradit pravidelnými měsíčními platbami

Přestože se kraj rozhodl ceny od 1. 1. 2026 navýšit, cenu ročních síťových jízdenek zachová na stávající výši. Tedy v případě plného jízdného u dospělých ve výši 10 tisíc korun, v případě zlevněného jízdného pro děti a studenty ve výši 5 tisíc korun, v případě ZTP, ZTPP ve výši 2500 korun a v případě osob starších 70 let ve výši 1100 korun.

Novinkou od příštího roku je možnost platit za roční síťovou jízdenku v pravidelných měsíčních platbách. „Tento model má pomoci zejména těm, kteří si nemohou dovolit jednorázovou platbu ve výši 10 tisíc korun, případně 5 tisíc korun pro zlevněnou variantu,“ doplnil statutární náměstek Kožušník. V praxi to znamená, že v případě využití měsíčních plateb za roční síťovou jízdenku zaplatí cestující každý měsíc 1000 korun s tím, že se zavazuje k dalším měsíčním platbám po dobu jednoho roku. Splátka je 1000 korun/měsíc. „Ve finále tak cestující sice zaplatí za síťovou jízdenku celkem 12 tisíc korun, nicméně pořád jde o levnější variantu, než kdyby využíval jiné typy jízdenek či předplatného. A je tam bonus toho, že nemusí vydat celou částku najednou,“ vysvětluje Pospíšil.

Nižší cena roční síťovky pro válečné veterány

Mezi novinkami, které kraj v IDOLU od nového roku chystá je také nová 72hodinová síťová jízdenka vhodná například pro turisty. Rozšíří se také okruh osob, které budou moci využívat zvýhodněnou jízdenku v cenové hladině „70+“, tedy kteří si koupí roční síťovku za 1100 korun. „Nově to bude umožněno nejen cestujícím starším 70ti let, ale i válečným veteránům,“ říká Pospíšil. Součástí změn bude i úprava výše pokut za jízdu bez platného jízdního dokladu až na zákonný limit 2 500 korun.

Liberecký kraj zároveň pokračuje v tarifní spolupráci se sousedními regiony. S Ústeckým krajem se chystá propojení IDOL a DÚK v relacích Nový Bor – Rumburk a Česká Lípa – Litoměřice. Změny vstoupí v platnost od celostátních změn jízdních řádů k 14. prosinci 2025. Úprava se týká i mezinárodního jízdného EURO-NISA-Ticket, kde se cena zvýší o 1 až 2 eura v závislosti na konkrétní variantě.

Ceník tarifu IDOL platný od 1. ledna 2026 najdete zde coby přílohu zprávy.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky doprava, kraj, Liberecký, IDOL, zdražení, síťovka, časovka

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.