V první volební den rozhodlo zastupitelstvo České Lípy o tom, kdo bude následujících deset let zajišťovat autobusovou dopravu me městě. Dopravcem by měla být společnost BusLine, tak jako doposud. Dvě organizace ale chtějí vystoupit proti tomuto rozhodnutí.
Neziskové organizace Oživení a Transparency International ČR (TI) chtějí napadnout výběr dopravce pro MHD v České Lípě. Končící vedení radnice podepsalo zakázku na deset let v první den komunálních voleb.
Zakázku za 771 milionů korun získala společnost BusLine MAD Česká Lípa, která ve městě jezdí už deset let. Neziskové organizace proto připravují podnět na ministerstvo vnitra. Rozhodnutí rady města je s velkou pravděpodobností neplatné, uvedl v tiskové zprávě předseda sdružení Oživení Martin Kameník.
Dosavadní starostka Romana Žatecká krok radnice hájí. „Těžko se hledá legitimní důvod, proč bylo nutné schválit už tak problematickou zakázku v tak šibeničním termínu, o náhlém navýšení ceny ani nemluvě. Místo řešení přináší tento krok jen další komplikace pro zodpovědné zajištění dopravce,“ zhodnotil aktuální vývoj analytik TI Milan Eibl.
Pozoruhodná je podle něj skladba uchazečů o zakázku. Mimo BusLine MAD Česká Lípa nabídku podala firma TD Bus, která byla až do července loňského roku firmou BusLine. Lze tedy podle Eibla pochybovat o tom, zda šlo skutečně o konkurenční nabídku. Uzavření smlouvy „na poslední chvíli“ nekritizují jen nevládní organizace, ale také opozice.
„Je neuvěřitelné, že rada města hlasy ČSSD, ODS a PRO 2016 (bývalí zastupitelé ANO) schválila v den voleb největší zakázku za čtyřleté volební období i přesto, že je všeobecně známo, že nadpoloviční většina zastupitelstva města s tím nesouhlasila,“ řekla Jitka Volfová, která bude pravděpodobně novou starostkou České Lípy.
Hnutí podle ní zjišťuje, zda je možné platnost smlouvy napadnout. Rozhodování o zakázkách na služby nad deset milionů korun si totiž vyhradilo zastupitelstvo. Podle končící starostky Romany Žatecké bylo rozhodnutí o zakázce v kompetenci rady, což podle ní potvrdila i právní analýza advokátní kanceláře Fiala, Tejkal a partneři.
„Jsme zodpovědní za to, aby 1. ledna příštího roku vyjely v České Lípě autobusy městské hromadné dopravy. Rozhodnutí v zakázce tedy muselo padnout, aby se nakonec nejezdilo dráž, než je současná vysoutěžená cena. Výsledek výběrového řízení respektujeme, tedy to, po čem volalo zastupitelstvo města - že transparentní výběrové řízení má rozhodnout o tom, kdo bude provozovat MHD v České Lípě,“ řekla. Česká Lípa je s 37.000 obyvateli třetím největším městem Libereckého kraje. Autobusy městské dopravy ročně najezdí 1,2 milionu kilometrů a denně přepraví 6500 lidí.
V současnosti ji zajišťuje právě BusLine, smlouva ale na konci roku vyprší. Už loni se proto začalo ve městě diskutovat o tom, jak městskou dopravu od roku 2019 zajistit. Ve hře byly tři varianty - veřejná soutěž, založení dopravního podniku ve stoprocentním vlastnictví města a společný podnik, který navrhl BusLine. I tento záměr kritizovaly organizace Oživení a TI. Zastupitelé nakonec odmítli smlouvu o společném podniku schválit. Radnice pak vypsala soutěž, podle TI ale byla šitá na míru současnému dopravci BusLine
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.