Kvůli problémům, které stavbaři odhalili při rekonstrukci, se asi o deset milionů prodraží rekonstrukce silnice druhé třídy z Mimoně na Mnichovo Hradiště. Zvýšení ceny na 214,7 milionu korun schválili dnes krajští zastupitelé. Zhruba 73 procent nákladů zaplatí evropské a státní fondy.
Obnovu frekventovaná komunikace už nutně potřebovala, problémem byly hluboké vyjeté koleje, rozbitý povrch i poškozené mosty. Kraj stavbu připravoval pět let. Rekonstrukce více než 12 kilometrů dlouhého úseku začala v květnu 2020. „Silnice je široká sedm metrů, takže je to hodně čtverečních metrů a jakákoliv změna se projevuje ve financích," řekl Jan Růžička, ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje. I když se před přípravou projektu uskutečnil průzkum a diagnostika vozovky, všechna úskalí neodhalily. Stavbaři tak například při čištění zanesených příkopů našli šest zanesených příčných propustků, víc bylo nutné také zpevňovat krajnice.
Velkým problémem se ukázal být most za Ploužnicí směrem na Mimoň, kvůli kterému se stavba protáhla. „Na základech původního mostu měl být vystavěn most nový, ukázalo se ale, že předpokládaný způsob založení nelze použít. Ukázalo se, že naši předkové ten most v mokřadu založili na dubových roštech, což dnes už nikdo neumí zopakovat," popsal problém Růžička. Metrostav, který je dodavatelem, pak půl roku hledal způsob, jak most založit, aby byl pevný a provoz unesl.
Na stavbě se zhruba šesti miliony korun podílí i město Ralsko. „Podílíme se stavbou chodníků kolem komunikace v intravilánu Kuřívod a kolem kruhové křižovatky," řekl starosta Ralska Miloslav Tůma. Stavba by měla skončit v příštím roce, není ale podle Růžičky vyloučeno, že se ještě protáhne kvůli přeložce elektrického vedení, kterou připravuje ČEZ.
Rekonstrukce nezahrnuje zhruba 1,5 kilometru zatáček za Dolní Krupou, tento úsek se bude dělat samostatně. Projektant původně navrhnul napřímení úseku od hranice se Středočeským krajem. Počítal s přeložkou ve skalním zářezu. Odhadované náklady ale překročily 350 milionů korun, což vedení kraje odmítlo jako příliš drahé. Silnice tak nakonec povede v původní trase, bude jen širší a přibude třetí pruh ve stoupání. Práce by tam měly začít už na jaře. Zakázku za 53,4 milionu korun získaly společnosti Colas CZ a SaM, silnice a mosty.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.