Aktuálně

V Pihelu boural mladík s čerstvým řidičákem. Bilance: 8 zraněných, 2 těžce více...

Naivní divadlo uvede v sobotu novou inscenaci Vánoce aneb Příběh narození více...

Liberecký kraj letos Ještěd koupit nestihne více...

Na zubačku se vrátily vlaky. Správa železnic připravuje rekonstrukci úseku do Harrachova

Autoři | Foto Zubačka

Na unikátní ozubnicovou trať mezi Tanvaldem a Kořenovem se po půl roce vrátily vlaky. Skončila oprava za necelých 585 milionů korun. Na trati se ale chystá další výluka, právě se připravuje rekonstrukce úseku z Kořenova do Harrachova. Začít by mohla v roce 2028.

Na opraveném úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jsou vyměněné pražce i ozubnice. Cestující získali pohodlnější nástup do vlaků, v Dolním Polubném je opět možné křižování vlaků. Úpravami prošel také Polubenský tunel. Stavební práce probíhaly od letošního jara, celkové náklady dosáhly téměř 585 milionů korun. Většinu peněz zaplatila Evropská unie.

Práce zahrnovaly opravu nástupišť na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. „Cestující díky tomu získali pohodlnější nástup do vlaků. Dalším přínosem je svaření kolejnic do takzvané bezstykové koleje, která umožňuje klidnější jízdu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na unikátní ozubnicové trati, která je zároveň kulturní památkou, došlo k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek. V Dolním Polubném bude opět po desítkách let možné křižování vlaků, a to i těch ozubnicových. Za mrazivého počasí bude navíc možné použít ohřev výhybek.

Opravy se dočkal i Polubenský tunel. „Měří 940 metrů a je třetím nejdelším jednokolejným tunelem u nás. Pro zachování bezpečného provozu jsme v něm obnovili odvodnění, v zimním období se tak uvnitř už nebudou tvořit rampouchy a ledopády,“ dodal Svoboda.

Správa železnic už nyní připravuje rekonstrukci úseku z Kořenova do Harrachova. Obnoven by tak měl být zhruba tříkilometrový úsek trati v táhlém oblouku a přes Jizeru od Kořenova do Harrachova. „Někteří říkali, ať to uděláme naráz, ale to opravdu nebylo reálné, podmínky z pohledu přístupu jsou tam velice složité," poznamenal Svoboda. Obnova trati by ale podle něj měla pokračovat, protože i na polské straně, kam trať pokračuje, investují do její obnovy, zvyšování komfortu a zrychlování vlaků.

Rekonstrukce navazujícího úseku by měla být podle Svobody levnější než obnova unikátního úseku z Tanvaldu do Kořenova, jehož součástí je ozubnice, která na třech úsecích pomáhá vlakům překonávat strmé stoupání 58 promile. Trať na níž vlaky jezdí od 30. června 1902 je technickou památkou a je jednou z posledních ozubnicových železnic s normálním rozchodem v Evropě. Ozubnicové trati mají také třeba v Rakousku nebo Švýcarsku, jde ale o úzkorozchodné trati.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky zubačka, oprava, kořenov, tanvald, správa železnic

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.