Počasí dnes0 °C, zítra5 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Centrum utápějící se v reklamách. Z Liberce by mohl začít mizet vizuální smog

Vizuální smog trápí řadu měst po celé České republice. A ani Liberec není výjimkou, spíše naopak. Centrum je zaplněné řvavými reklamami. Každá zcela jiná, některé působí až agresivně. Fasády starých domů přímo v centru zakrývají pestrobarevné nápisy s pochybnou grafikou a někde nechybí ani neonové podsvícení nebo blikající nápisy. Teď by se ale mohla situace konečně zlepšit.

Problém vizuálního smogu si uvědomuje Národní památkový ústav (NPÚ) i liberecká radnice. Přestože tento problém není ničím novým, doposud město nedisponovalo nástrojem v podobě Kanceláře architektury města v čele s architektem Jiřím Janďourkem. „KAM se snaží problematikou vizuálního smogu zabývat od svého vzniku. Úroveň vizuální kultury souvisí s architekturou, protože má velké dopady na vnímání veřejného prostoru,“ uvedl Jiří Janďourek.

Příklad vizuálního smogu v Liberci

První kroky ke zlepšení jsou patrné, k velkým změnám teprve dojde

Před několika lety se k tomuto tématu vyjadřoval i Jaroslav Zeman z územního odborného pracoviště NPÚ, podle kterého je v této oblasti patrný jistý posun. Naštěstí se objevují stále častěji vizuálně decentní a neagresivní označení provozoven. Za všechny mohu jmenovat třeba Bistro v Široké ulici, Jedno Kafe ve Frýdlantské ulici, nebo Výčep na nám. Dr. E. Beneše na území památkové zóny. Mimo MPZ pak třeba Labský Zámek a U šesti kohoutů na Tržním náměstí, areál BeerWarehouse, nebo třeba kávobudku Kofein Plac na Fügnerově ulici,“ sdělil na dotaz redakce Zeman.

I takto může vypadat rozdílný přístup k reklamě

Velký posun by pro vizuální podobu a prezentaci města Liberec měl znamenat připravovaný manuál. Vizuální kultura města není v dobrém stavu, snažíme se korigovat jednotlivé projekty v rámci stavebního řízení v možnostech města jako účastníka řízení a zároveň připravujeme zásadní materiál - Manuál veřejných prostranství, který se věnuje vizuálnímu obrazu města, a který bude do letošních letních prázdnin vydán,“ konstatoval Janďourek.

Podobný materiál vznikl například v Brně, kde obchodníci najdou přehledně své povinnosti i možnosti vztahující se k reklamě v Manuálu dobré praxe reklamy a označování provozoven.

V Liberci se bude jednat o zcela jedinečný a nový materiál, který se bude nejen vizuálním smogem zabývat koncepčně a komplexně. Doposud se řešily případy jednotlivě a nekoordinovaně. Vedoucí KAM to komentoval slovy: Této problematice se bude věnovat právě námi připravovaný městský manuál „Městský vizuální obraz“ KAM L. Vizuální kvalita prostředí je jedním ze základních ukazatelů kvality města a jeho obrazu, jak k vlastním občanům, tak k možným investorů a návštěvníkům.“

Dle KAM bude manuál obsahovat nejen doporučení, ale bude také podnikatele a obchodníky limitovat. To by mělo přispět ke sjednocení obrazu města a eliminování vizuálního smogu. „Bude to první impulz k inovaci a zlepšení vizuální kultury v našem městě. Doufáme v jeho schválení v orgánech města a jeho vydání formou městské vyhlášky. Tento manuál se bude primárně uplatňovat v památkové zóně, a námi i definované zóně intenzivní péče, a samozřejmě na důležitých místech lokálních centrech jednotlivých městských čtvrtí,“ řekla architektka Zuzana Koňasová z KAM, která stála mimo jiné také u zrodu projektů Zachraňme kino Varšava nebo Živá paměť Liberec Reichenberg. Cílem je tak nastavení jednotných pravidel a transparentnosti pro všechny aktéry, kteří se podílejí na vytváření vizuální kultury Liberce.

V současné době nemusí obchodník v centru Liberce žádat o žádné povolení při umístění reklamy, pokud zásah nepodléhá stavebnímu řízení o umístění stavby. I to by se mohlo díky manuálu a poté možná i vyhlášce Liberec změnit.

Provozovatelé podniků by měli ubrat na agresivitě reklam

Jaroslav Zeman z NPÚ považuje za nejvhodnější řešení změnu přístupu obchodníků. Ideální by bylo, kdyby se provozovatelé jednotlivých podniků nesnažili vzájemně "překřičet" agresivními poutači a reklamami, uvědomili si, že méně je mnohdy více, a že decentní reklama v barevném moři zaujme zpravidla víc, než pestré barevné nápisy s polepy výloh a několika výstrčemi. Jako krok kupředu by byl skvělý bezesporu již zmíněný manuál veřejného prostoru, vysvětlil Zeman.

Pravomoce NPÚ a správního orgánu umožňují omezovat reklamy pevně spojené se stavbou. Velmi nápomocný by tak byl zmíněný Manuál, který by přesně vytyčil jasné a přesné podmínky. V blízké budoucnosti by tak mohl Manuál výrazně ovlivnit současnou podobu Liberce.

Hodnocení článku je 58 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Denisa Albaniová, KAM,

Štítky Liberecký, Liberec, vizuální smog, manuál, KAM, reklama, nápis, Národní památkový ústav, kultura, Jaroslav Zeman, Česko, veřejné prostranství, materiál, Kama, Varšava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Centrum utápějící se v reklamách. Z Liberce by mohl začít mizet vizuální smog  |  Liberecko  |  Z kraje  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.