Vizuální smog trápí řadu měst po celé České republice. A ani Liberec není výjimkou, spíše naopak. Centrum je zaplněné řvavými reklamami. Každá zcela jiná, některé působí až agresivně. Fasády starých domů přímo v centru zakrývají pestrobarevné nápisy s pochybnou grafikou a někde nechybí ani neonové podsvícení nebo blikající nápisy. Teď by se ale mohla situace konečně zlepšit.
Problém vizuálního smogu si uvědomuje Národní památkový ústav (NPÚ) i liberecká radnice. Přestože tento problém není ničím novým, doposud město nedisponovalo nástrojem v podobě Kanceláře architektury města v čele s architektem Jiřím Janďourkem. „KAM se snaží problematikou vizuálního smogu zabývat od svého vzniku. Úroveň vizuální kultury souvisí s architekturou, protože má velké dopady na vnímání veřejného prostoru,“ uvedl Jiří Janďourek.
Příklad vizuálního smogu v Liberci
Před několika lety se k tomuto tématu vyjadřoval i Jaroslav Zeman z územního odborného pracoviště NPÚ, podle kterého je v této oblasti patrný jistý posun. „Naštěstí se objevují stále častěji vizuálně decentní a neagresivní označení provozoven. Za všechny mohu jmenovat třeba Bistro v Široké ulici, Jedno Kafe ve Frýdlantské ulici, nebo Výčep na nám. Dr. E. Beneše na území památkové zóny. Mimo MPZ pak třeba Labský Zámek a U šesti kohoutů na Tržním náměstí, areál BeerWarehouse, nebo třeba kávobudku Kofein Plac na Fügnerově ulici,“ sdělil na dotaz redakce Zeman.
I takto může vypadat rozdílný přístup k reklamě
Velký posun by pro vizuální podobu a prezentaci města Liberec měl znamenat připravovaný manuál. „Vizuální kultura města není v dobrém stavu, snažíme se korigovat jednotlivé projekty v rámci stavebního řízení v možnostech města jako účastníka řízení a zároveň připravujeme zásadní materiál - Manuál veřejných prostranství, který se věnuje vizuálnímu obrazu města, a který bude do letošních letních prázdnin vydán,“ konstatoval Janďourek.
V Liberci se bude jednat o zcela jedinečný a nový materiál, který se bude nejen vizuálním smogem zabývat koncepčně a komplexně. Doposud se řešily případy jednotlivě a nekoordinovaně. Vedoucí KAM to komentoval slovy: „Této problematice se bude věnovat právě námi připravovaný městský manuál „Městský vizuální obraz“ KAM L. Vizuální kvalita prostředí je jedním ze základních ukazatelů kvality města a jeho obrazu, jak k vlastním občanům, tak k možným investorů a návštěvníkům.“
Dle KAM bude manuál obsahovat nejen doporučení, ale bude také podnikatele a obchodníky limitovat. To by mělo přispět ke sjednocení obrazu města a eliminování vizuálního smogu. „Bude to první impulz k inovaci a zlepšení vizuální kultury v našem městě. Doufáme v jeho schválení v orgánech města a jeho vydání formou městské vyhlášky. Tento manuál se bude primárně uplatňovat v památkové zóně, a námi i definované zóně intenzivní péče, a samozřejmě na důležitých místech lokálních centrech jednotlivých městských čtvrtí,“ řekla architektka Zuzana Koňasová z KAM, která stála mimo jiné také u zrodu projektů Zachraňme kino Varšava nebo Živá paměť Liberec Reichenberg. Cílem je tak nastavení jednotných pravidel a transparentnosti pro všechny aktéry, kteří se podílejí na vytváření vizuální kultury Liberce.
Jaroslav Zeman z NPÚ považuje za nejvhodnější řešení změnu přístupu obchodníků. „Ideální by bylo, kdyby se provozovatelé jednotlivých podniků nesnažili vzájemně "překřičet" agresivními poutači a reklamami, uvědomili si, že méně je mnohdy více, a že decentní reklama v barevném moři zaujme zpravidla víc, než pestré barevné nápisy s polepy výloh a několika výstrčemi. Jako krok kupředu by byl skvělý bezesporu již zmíněný manuál veřejného prostoru,“ vysvětlil Zeman.
Pravomoce NPÚ a správního orgánu umožňují omezovat reklamy pevně spojené se stavbou. Velmi nápomocný by tak byl zmíněný Manuál, který by přesně vytyčil jasné a přesné podmínky. V blízké budoucnosti by tak mohl Manuál výrazně ovlivnit současnou podobu Liberce.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.