V příštím roce plánuje Liberecký kraj druhou etapu rekonstrukce silnice na Ještěd, konkrétně z Křižan na Výpřež. Záměr ale kritizuje opozice.
Rekonstrukce za více než 130 milionů korun by se měla uskutečnit příští rok. V plánu není pouze nový povrch, ale také odvodnění a rozšíření vozovky, instalace svodidel nebo obnova dopravního značení. Proti je ale opozice. „Jde o další z řady finančně náročných zakázek kraje, jejichž potřeba je s ohledem na stav opravovaných silnic více než pochybná,“ uvádí Jindřich Felcman za stranu Zelených.
Felcman upozorňuje na stav silnice na Ještěd. Dle pravidelného mapování silnic prováděného krajem byla vozovka ještě v roce 2018 ve vyhovujícím stavu, o rok později už ale byly některé úseky této komunikace zaneseny mezi nevyhovující. „Aby si tuto investici kraj před sebou samým obhájil, zajistil si provedení aktualizace zprávy o stavu komunikací. Na silnici přes Ještěd se najednou objevily oranžové úseky s hodnocením nevyhovující,“ komentuje Felcman.
Podle kraje ale ke změně hodnocení došlo na základě odborného posouzení. „Změna byla provedena na základě průběžného vyhodnocování stavu komunikace, prováděného silničními inspektory,“ reaguje na dotaz náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Sobota, 17. července 2021, 07:10
Liberecký kraj připravuje druhou etapu rekonstrukce silnice na Ještěd, hledá dodavatele. Práce na projektu, který včetně DPH přijde na více než 130 milionů korun, by měly začít v příštím roce. Na rozdíl od první etapy, která se dělala za úplného...
Rekonstrukce by měla zlepšit podmínky pro řidiče a zvýšit jejich bezpečnost. „Jistě se stejně jako u prvního úseku silnice pěkně vymazlí, doplní se krásné dlážděné kanálky na odvodnění, asfalt se uhladí, svodidla se vymění. Nicméně doporučuji každému, aby se po té mizerné silnici z Výpřeže někdy projel,“ říká Felcman a pokračuje: „V tom oranžovém úseku jsou ty největší závady maximálně tu a tam se objevující menší praskliny v asfaltu. Tahle silnice mohla ještě spoustu let bez problémů sloužit. Namísto toho zde máme celkovou útratu cca 220 milionů korun z veřejných rozpočtů.“
Podle Svitáka se ale tento výrok neopírá o odborné posouzení stavu komunikace. „Co se nákladů týče, je třeba vzít v potaz, že nejde pouze o opravu povrchu, ale o kompletní rekonstrukci, která zahrnuje doplnění a opravení odvodňovacího systému včetně propustků a příkopů, doplnění záchytných bezpečnostních zařízení a s tím související rozšíření silničního tělesa,“ říká Drbně s tím, že zároveň dojde k úplné obnově a doplnění vodorovného i svislého dopravního značení a k úpravě dvou křižovatek, jejímž cílem je zvýšení bezpečnosti.
Silnice na Ještěd není ale jedinou připravovanou stavební akcí, která se opozici nezamlouvá. Ve své tiskové zprávě Zelení kritizují taktéž plánované úpravy silnice z Raspenavy do Oldřichova. Zde kraj nechává aktuálně zpracovávat studii řešící zlepšení průjezdnosti silnice zejména v zimním období.
Opozice argumentuje tím, že ačkoliv se jedná o horskou silnici se zatáčkami, je zařazena do režimu „dobrá“. „Už před lety byla doplněna o svodidla, v zatáčkách je rozšířena tak, že by po ní projely tři auta vedle sebe,“ dodává Felcman. „Kromě zimního období jde o dobu, kdy dojde k uzavírce silnice na Frýdlant přes Albrechtický kopec s tím, že do tohoto úseku bude svedena doprava. Mělo by jít o úpravu poloměrů některých zatáček,“ vysvětluje Sviták a doplňuje, že kraj nechal studii zadat na základě podnětů starostů Oldřichova, Raspenavy a Hejnic, na vše navíc dohlíží Agentura ochrany přírody a krajiny.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.