pondělí 16. května 2022 Přemysl

Liberecká univerzita představila novou formuli Klárku. Řazení má jako F1

Studenti Technické univerzity v Liberci postavili již čtvrtou formuli. Po předchozích modelech Elišce, Markétce a Aničce tak nyní vznikla Klárka. Představení monopostu pro mezinárodní závody Formula Student ale předcházelo mnoho měsíců vývoje a konstrukčních prací.

Při vývoji Klárky spojilo síly na třicet studentů, z nichž jen třetina měla zkušenosti z vývoje předchozích univerzitních formulí. „Asi jako všechny ostatní nás poznamenala pandemie. Nemohli jsme se scházet, zdržela se výroba a dodání jednotlivých dílů,“ uvedl kapitán týmu Milan Pekárek.

Studenti liberecké univerzity postavili třetí závodní formuli

Už třetí závodní formuli postavili budoucí strojaři z Technické univerzity v Liberci. Příprava a konstrukce vozu jim zabrala téměř rok. Kolik dokážou z auta "vymáčknout", zatím nikdo neví. Motor a celý vůz musí nejprve vyladit při testování na...

Vyšší výkon, lepší karosérie i větší prostor pro řidiče

Kromě řady technických novinek nabízí nový typ univerzitního závodního vozu větší prostor pro řidiče a umožňuje také daleko lepší rozložení váhy.

Autoři univerzitního závodního vozu v Klárku věří a podle nich má formule v závodech rozhodně šanci na umístění na předních příčkách. A to i díky řadě vylepšení oproti její předchůdkyni. Nejnovějšími inovacemi je například nový rám a karbonová karoserie, vylepšení křídel nebo nižší hmotnost. Klárka váží celkem 229 kilogramů. „Oproti minulým letům jsme více využili metody 3D tisku, a to především pro mechanicky nenamáhané součásti. Například příruby chladicího okruhu, uchycení displeje, spojkový a plynový pedál nebo spojovací vložky do karoserie,“ přiblížil Pekárek.

Výroba závodního vozu, který by se v příští sezóně měl postavit na start na domácích i zahraničních okruzích, není snadná a ani levná. Náklady na výrobu Klárky tak vyšly na zhruba dva miliony korun.

Konstruktéři také u vozu dosáhli vyššího výkonu a řazení jako má formule 1. „To nám umožní dosáhnout lepších časů v dynamických disciplínách, pochvaloval si Ladislav Horálek, šéfkonstruktér týmu.

O tom, kdo během závodu usedne za volant formule, zatím není rozhodnuto. Každý z autorů bude mít možnost si formuli vyzkoušet, a právě teprve až během testování se ukáže, komu to s Klárkou jde nejlépe. „Během zajíždění jednotlivých kol se zjistí, komu jde řízení nejlépe. Na závodech je to pak velká zodpovědnost a samozřejmě velký adrenalin,“ doplnil Horálek.

Do mezinárodní soutěže Formula Student je zapojeno přes 500 univerzitních týmů z celého světa. Formuli vždy podrobně posuzuje odborná porota a vůz musí projít několika fázemi vstupní přejímky. Soutěž obsahuje statické disciplíny zaměřené na konstrukční řešení a vyspělost technické stránky návrhu a dynamické, kdy musí vozidla absolvovat akcelerační souboje, průjezdy osmičkou i vytrvalostní závod na 22 kilometrů.

Ohodnoť článek

Foto TUL

Štítky univerzita, Liberec, formule, TUL

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.