Do projektu zrestaurování historických fotografií ze sbírek Severočeského muzea Liberec bylo vybráno 900 snímků různých formátů. Soubor tvoří nejčastěji fotografie zachycující architekturu a život v Liberci na přelomu 19. a 20. století i snímky z období druhé světové války.
„Projekt podpořený Evropskou unií umožnil kolegům ze Severočeského muzea rozsáhlou akci na záchranu sbírkových předmětů. Celkově se jedná o tisíce artefaktů včetně souboru devíti set kusů historických fotografií. Restaurování je velmi nákladná vysoce odborná činnost, a pokud se objeví dotační možnost, velmi ji vítáme,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Snímky prošly očištěním, nesly na sobě prach, otisky prstů nebo třeba zbytky lepidla. Některé fotografie měly nepůvodní podložky, i ty bylo potřeba sejmout. „Souběžně s těmito poškozeními na mnoha předmětech či dokumentech byla patrná chemická degradace různého rozsahu," informovala v tiskové zprávě Anna Vašková, mluvčí Libereckého kraje.
Mechanicky poškozené sbírkové předměty čekala náprava. Jednalo se hlavně o potrhané či roztřepené okraje, natržení nebo zlom na snímku.
„Jako kurátorka sbírek historických fotografií mám z proběhlého projektu nesmírnou radost, je to jeden z mála projektů, díky němuž jsme mohli nechat restaurovat velké celky, obvykle se restaurují sbírkové předměty v řádu maximálně desítek kusů, ne stovek, pro samotné sbírky je to samozřejmě velká úleva, když se fotografie dostávají do kondice a takto se jim výrazně prodlouží živostnost včetně důležité čitelnosti,“ doplnila Anna Dařbujanová ze Severočeského muzea v Liberci.
Kromě restaurování snímků se také identifikovaly druhy technik. Nejčastěji se v souboru nacházely chemicky vyvolávané želatinové fotografie, celkem 579. Dále ve zhruba 150 případech se jednalo o albuminové papíry a lesklá kolódia.
Fotografie byly v minulosti mnohdy nalepovány na druhotné podložky. „Jejich chemické i mechanické vlastnosti však často narušují stav sbírkového předmětu, v důsledku čehož fotografie rychleji stárnou, degradují a obraz z nich mizí. Z těchto důvodů je nutné se druhotných podložek odborně zbavit a ponechat pouze původní obaly," vysvětlila Vašková. Práce prováděl licencovaný restaurátor celkem v šesti etapách.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.