Památkově chráněný most v Poniklé na Semilsku stále čeká na svou rekonstrukci. K té by mělo dojít v roce 2025. Nyní se alespoň podařilo zrekonstruovat povrch silnice, která přes něj vede.
I když most čeká rekonstrukce, povrch potřeboval velkoplošnou opravu, řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Hotový už je podle Svitáka stavebně-technický i stavebně-historický průzkum mostu a v příštím roce chce kraj připravit projektovou dokumentaci, aby v roce 2025 mohly práce začít.
Kamenný obloukový most přes Jizeru "Na Mejtě" je z druhé poloviny 19. století. Původně ho chtěl kraj kvůli špatnému stavu nechat zbourat a nahradit betonovým. Vybral i dodavatele, který práce v červenci 2021 zahájil. Jen o pár dní později ale kraj po diskusi s odborníky práce zastavil a od té doby se po mostě opět jezdí. Na podzim 2021 ho ministerstvo kultury prohlásilo kulturní památkou. „Kvůli tomu se příprava rekonstrukce protáhla, jenom prvotní průzkum trval památkářům přes rok," doplnil Sviták.
Kamenný most v Poniklé postavili v letech 1875 až 1895 jako součást císařské silnice spojující Slezskou silnici s Harrachovem. Dochoval se včetně historické konstrukce. Ministerstvo kultury obdrželo žádost o prohlášení mostu památkou od soukromé osoby před pěti lety. Památkovou ochranu ale vyhlásilo až na základě souhlasného stanoviska Libereckého kraje, který je jeho vlastníkem.
Středa, 14. června 2023, 07:09
Památkově chráněný most v Poniklé na Semilsku se zřejmě ani příští rok opravovat nebude. Projekt rekonstrukce musel Liberecký kraj zpracovat ve spolupráci s památkáři, teď se připravuje projektová dokumentace a následně bude kraj řešit financování...
Podle ministerstva je most z památkového hlediska cenným objektem, jehož historická a technická hodnota je nesporná. Je významným dokladem historického vývoje budování dopravních cest a mostního stavitelství habsburské monarchie, technického vývoje a způsobu života v regionu, tvůrčích schopností a práce lidí i nedílnou součástí historie Poniklé.
Most je součástí krajské silnice druhé třídy 290, kterou spojuje s hlavní komunikací 14. Opravu potřebuje, pravidelné prohlídky už dřív odhalily podélné trhliny v kamenné klenbě ve všech polích. Vlivem dlouhodobého zatékání do mostu je také degradovaný kámen klenby. Nejde podle Svitáka o jediný historický most, který se kraj rozhodl zachránit. K zemi měl jít podle původních plánů například také kamenný most na silnici 268 v Zákupech. I ten čeká rekonstrukce, zatím je na něm kvůli špatnému stavu vozovka zúžená betonovými mantinely na jeden jízdní pruh.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.