Správa železnic (SŽ) zakázala historickým lokomotivám T426.0 další jízdy na unikátní ozubnicové trati mezi Tanvaldem a Kořenovem. Oblíbené nostalgické jízdy, které každoročně navštěvují desetitisíce lidí, jsou tak v ohrožení. Přitom je nedávno podpořil i Liberecký kraj, který s jejich organizátory uzavřel pětiletou smlouvu o spolupráci a podpoře.
„Správa železnic nám jízdy pro historické lokomotivy zakázala, a přitom jsou jediné, které ozubnici využijí. Čekáme nyní na schůzku s vedení Správy železnic a budeme se s nimi snažit domluvit na kompromisu,“ uvedl Petr Prokeš z Železniční společnosti Tanvald, která nostalgické jízdy organizuje.
Zákaz vydaný SŽ má platit do skončení rekonstrukce trati, která je v tuto chvíli naplánovaná až na rok 2025.
„Ozubnicová trať je i nadále v provozu pro vozidla splňující stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel. Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati,“ uvedla tisková mluvčí Generálního ředitelství Správy železnic Nela Eberl Friebová a doplnila: “Na základě porovnání výsledků z diagnostických prostředků v loňském a letošním roce bylo zjištěno zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje, zejména v obloucích o malých poloměrech. S ohledem ke stavu upevňovacích uzlů upevnění žel. svršku je velmi složité provést úpravu rozchodu na přípustnou mez. Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme.“
Liberecký kraj považuje postup SŽ za nepřijatelný a jeho zástupci se proto chtějí setkat s generálním ředitelem SŽ.
„Postup Správy železnic považuji za nepřijatelný. Zprávu o zákazu provozu s námi, jako s objednatelem tamní dopravy, předtím nikdo neprojednal. Nyní se co nejdříve hodlám sejít s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou a budu požadovat vysvětlení. Letos jsme s provozovatelem Zubačky podepsali smlouvu o provozu do roku 2028 a zákaz jízdy na této trati je pro nás neakceptovatelný a ohrožuje náš dlouhodobější plán a koncepci zachovat nostalgické vlaky, oživit historii a podpořit cestovní ruch,“ uvedl hejtman Martin Půta (Starostové pro LK). Podotýká, že navíc kraj v posledních pěti letech opakovaně žádá, aby Správa železnic zařadila opravu do prioritních investic. „Zásadně nesouhlasíme, aby tak unikátní trať zcela zanikla,“ zdůraznil hejtman.
„Nyní se blíží zimní sezona a chceme, aby na jaře nostalgické vlaky opět mohly na trať vyjet. Budeme tedy usilovat i o to, aby případná oprava proběhla co nejrychleji. Za žádnou cenu ale nechceme, aby provoz vlaků byl omezen na delší dobu. To je pro nás nepřijatelné,“ dodal Jan Sviták (Starostové pro LK). Společný postup chce projednat se zástupci Železniční společnosti Tanvald a zvolit jednotný postup.
Správa železnic má rekonstrukci naplánovanou na rok 2025. „Projektová dokumentace na opravu trati je zpracována. Stavební povolení jsme získali letos a aktuálně činíme všechny potřebné kroky k zadání veřejné zakázky na výběr zhotovitele stavby. Je také podána žádost o dotační titul, čekáme na její schválení,“ doplnila k přípravám rekonstrukce Eberl Friebová.
Liberecký kraj má zájem o dlouhodobé zapojení nostalgických vlaků do dopravní obslužnosti svého území včetně jejich využití pro kapacitní posílení pravidelných spojů. V letošním rozpočtu má Liberecký kraj na nostalgické aktivity vyčleněno celkem 6,5 milionu korun. Rozsah aktivit v dalších letech bude záviset na zájmu cestujících o nabízené služby.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Škoda,hezká trat,hezké lokomotivy,ale holt předpisy jsou předpisy!