Na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova budou nostalgické jízdy i v příštím roce. Místo lokomotiv, jejichž jízdu na trati zastavil její špatný stav, budou jezdit náhradní historické vozy. V roce 2025 pak začne rekonstrukce unikátní ozubnicové trati.
„Správa železnic požádala o dotaci do programu Interreg Česko–Polsko. Oprava ozubnicové trati vyjde na zhruba 500 milionů korun. Stavební práce začnou v roce 2025. Do té doby bude provoz nostalgických jízd náhradními vozidly zachován,“ uvedl hejtman Martin Půta (Starostové pro LK).
Přípravy na opravu trati potvrdila před časem pro Libereckou drbnu i mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová: „Projektová dokumentace na opravu trati je zpracována. Stavební povolení jsme získali letos a aktuálně činíme všechny potřebné kroky k zadání veřejné zakázky na výběr zhotovitele stavby. Je také podána žádost o dotační titul, čekáme na její schválení.“
Práce budou zahrnovat zejména opravu železničního svršku a ozubnice a dále pak opravu Polubenského tunelu. Vyměnit je potřeba kolejnice i pražce, ty tam budou ocelové ve tvaru Y. Dále půjde o opravy výhybek, nástupišť, čištění štěrkového lože, obnovu odvodnění, ale například i sanaci skalních zářezů.
Liberecký kraj má v rozpočtu připraveno na financování jízd historických vlaků celkem 6,5 milionu korun a s financováním počítá až do roku 2028.
„Stejně jako železniční nadšenci a turisté jsem rád, že víme konkrétní termín zahájení opravy a že příští rok nostalgické vlaky ještě vyjedou, i když to ve většině případů zřejmě nebude přímo Rakušanka, tedy lokomotiva 715 se speciální ozubnicovou mechanikou,“ doplnil Jan Sviták (Starostové pro LK), statutární náměstek hejtmana pro dopravu.
Samotná trať zůstává dále v provozu. Kvůli zachování bezpečnosti ale Správa železnic musela pozastavit platnost výjimky udělované každoročně pro vozidla řady 715, která nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati.
„Děláme pochopitelně maximum, aby se i tyto vozy mohly na ozubnicovou trať co nejdříve vrátit. Příprava oprav i samotná realizace je však v případě takovéto technické památky v mnoha ohledech náročnější než u běžného traťového úseku,“ dodal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Metalurgickým rozborem jsme například museli zjistit složení původních a již nedostupných ozubnicových tyčí. Abychom některé z nich mohli pro tyto účely vyjmout, bylo nejdříve nutné jako náhradu vyrobit jiné tyče s předpokládaným složením.“
V roce 2025 by nostalgické jízdy historickými vlaky měly jezdit z Kořenova přes Harrachov do Szklarske Poręby. „I napřesrok bychom rádi udrželi historická vlaková spojení, která bychom chtěli provozovat na trati Kořenov – Harrachov – Szklarska Poręba, kde v době výluky v daném úseku stejně nebudou moci jezdit pravidelné vlaky,“ uzavřel Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald o.p.s.